Військові Черкаської тероборони, які перебувають на фронті, гостро потребують транспорту. Частина автомобілів з тих, що їм передають, потребує серйозного ремонту. Про це розповів для Про все колишній військовий Ярослав Нищик.
Збір на ремонт двигуна штурмового батальйону. Фото: Ярослав Нищик/ФБ
Чоловік запевняє, що деякі підрозділи мають лише старі автівки.
«Я знаю про це все, бо підтримую контакти із хлопцями, з якими я воював, щотижня збираю кошти на ремонти тих небагатьох автомобілів, які є, — каже Нищик. — Знаю, що є підрозділи, де немає жодного автомобіля, молодшого 30-ти років. У взводі має бути 4 вантажівки, а загалом — мінімум 12. В моїй роті взагалі був один. Зараз, наскільки я знаю, і його вже немає. Крім цього, навіть те, що є по штату, у великій кількості мобілізується з підприємств у такому стані, що в нього треба ще вкладати гроші. І це сотні тисяч гривень. В одному з батальйонів 118 бригади мінімум 4 вантажівки, у яких є проблеми з двигунами. Ремонт такої коштує від 200 тисяч гривень. А їх десь треба ще взяти».
Колишній військовий підозрює, що передавати несправний транспорт може бути комусь вигідно.
«Я так розумію, є певні чиновники, які зацікавлені, щоб транспорт саме в такому стані мобілізувався з підприємств, — вважає Ярослав Нищик. — З деяких АТП беруть автобуси, списані 7-8 років тому, продані в Київ на розбір і в цьому році їх мобілізують та передають в один із батальйонів 118 бригади. Більшу частину транспорту ремонтують за гроші хлопців чи волонтерів. З часом це стає неефективним, бо все одно розсипається. По бригаді зараз, наскільки я можу оцінювати, нестача транспорту — 90 відсотків».
Інший черкаський військовий, який наразі перебуває в зоні бойових дій, на умовах анонімності розповів журналісту Про все, що найкраща техніка, на його думку, надходить від ОВА та волонтерів.
«Те, що приходить з-за кордону — найкраще, що дають волонтери або ОВА. Те, що передавали військкомати — справжній непотріб. Тих, хто це робив, треба до стінки поставити. Воно все не їздить і потребує капремонту. Черкаська міська рада конкретно нам досі нічого не давала. Щоправда, невдовзі маємо забрати від них перші дві машини якісь. Конкретно в нас тільки 60 відсотків малогабаритного транспорту може їздити. А з вантажівками — 50 відсотків ще гірше металобрухту».
Військовослужбовець говорить, що заступник командира бригади Черкаської ТрО Руслан Батир нічого не зробив, аби захисникам виділили більше коштів.
«Міська рада може купити техніку, але для цього треба змінити програму підтримки, — пояснює чоловік. — На сьогодні, ми фактично за рахунок волонтерів та ОВА живемо. Так, міська рада дає субвенцію, але скільки? Від військових ПДФО надійшло 1 мільярд 200 тисяч гривень. А субвенції дали 150 мільйонів. Коли Стуженко (комбриг Черкаської ТрО, — ред.) виходить на сесію міськради і ледь не плаче, то чиновники що сказали? Ми ж даємо субвенцію. А все тому, що заступник Стуженка, замість того, аби сказати, мовляв, давайте забезпечимо ТрО — сидить і обличчям «торгує».
Журналісти Про все неодноразово намагалися зв’язатися із Анатолієм Стуженком по телефону, проте його номер постійно «зайнятий». Водночас у пресслужбі 118 окремої бригади ТрО цю ситуацію коментувати відмовилися.
Заступник Стуженка Руслан Батир також не захотів коментувати сказане Нищиком.
«Полковник Батир Руслан Анатолійович, заступник командира бригади відмовляється брати участь у політичних інтригах, — каже військовий. — Я виконую свій обов’язок і є єдиним депутатом міської ради із 42, який служить у ЗСУ. Я вдячний особисто міському голові і міській раді, голові Черкаської ОВА і обласній раді, волонтерам та всім небайдужим, хто допомагає 118 окремій бригаді ТрО і ЗСУ в цілому наблизити перемогу над рашизмом».
Міський голова Черкас Анатолій Бондаренко запевняє, що не знав про нестачу вантажівок у захисників.
«Для мене стало відкриттям, що стосується вантажних автівок, — коментує Бондаренко. — Ми на 118 бригаду зараз передаємо автомобілі, придбані нашим комунальним підприємством «Черкаситеплокомуненерго» з прибутку. Зокрема, 5 броньованих вантажівок польської армії. Петицію Нищика ми розглянемо, але поки листа від командування ТрО не було. Зрозуміло, що за погодженням із військовою адміністрацією всі питання вирішуємо в межах використання коштів бюджету розвитку. На жаль, є велика недоїмка, близько 200 мільйонів уже по бюджету розвитку. Але будемо знімати з якихось капітальних видатків. Думаю, вони почекають. Забезпечення військових зараз має пріоритет».
Бондаренко прогнозує, що в майбутньому може бути близько 800 мільйонів недоїмки до бюджету. Водночас мер обурюється, що лише Черкаська міська рада допомагає військовим і хоче, аби інші громади також долучалися коштами.
Нагадаємо, у Черкасах зареєстрували петицію з проханням до міської ради виділити кошти з бюджету на придбання 20 вантажних автомобілів. Транспорт терміново потрібен Черкаській бригаді територіальної оборони, батальйони якої нині воюють під Бахмутом та Вугледаром для виконання бойових завдань. Вантажна техніка треба для перевезення особового складу і майна.
Станом на 18.00 19 травня, ця петиція набрала необхідну кількість голосів — понад 500, а тому має бути розглянута на найближчій сесії міськради.