«Держава боргує нам понад 30 млн гривень». Компанія з Тернопільщини вийшла із «зеленого» тарифу через неплатежі

За інформацією: Суспільне Тернопіль.

Антон Лучка у машинному відділенні турбіни вітряка. Суспільне Тернопіль

Мають як вітряки, так і сонячні панелі, однак, каже інженер, у вітрової електростанції є переваги.

"Наразі в нас встановлено дві вітрових турбіни номінальною потужністю 2 МВт кожна, тобто встановлена потужність — 4 МВт. За рік в середньому такі турбіни виробляють 3,5-3,6 мільйона кіловат-годин. Особливість вітрової енергетики в порівнянні з сонячною полягає в тому, що пік генерації припадає на зимово-осінній період, а саме в той момент, коли сонячна генерація нормально не працює, тобто генерує дуже мало. І для збалансування надходження від відновлювальних джерел енергії — це досить сприятлива річ. Також вітрова турбіна генерує енергію цілодобово, зокрема вночі та зранку, коли сонячна генерація не є ефективною. Також є і свої недоліки. Мінливість вітрової енергетики є набагато більшою, вона може суттєво відрізнятися. В період грози чи якихось інших природних явищ вона може раптово піднятися, потім опуститися. Тому вона є досить таки нестабільною.

Дана вітрова електростанція, яка складається з двох турбін, виробляє в середньому за рік 3,5 млн кіловат-годин, що дозволяє забезпечити в середньому 2300 домогосподарств впродовж року".

Вітрова та сонячна електростанції компанії. Суспільне Тернопіль"Орієнтовний термін експлуатації — близько 25 років"

Вітрові турбіни закупили в Німеччині, вони вживані.

"Німці покористувалися цими турбінами певний час, а потім встановили нові, кращі, потужніші та ефективніші, зокрема з ефективністю при низьких вітрах. Але ресурс турбіни дозволяє використовувати ще як мінімум такий самий час її, тому що вона зроблена надійно, з хороших матеріалів. Вона працює не без поломок, але все це ремонтується. Я думаю, що орієнтовний термін експлуатації — близько 25 років, а експлуатувалася вона приблизно 10-12 років у Німеччині".

Антон Лучка, головний інженер компанії. Суспільне Тернопіль

Вартість однієї такої — близько 650-700 тисяч євро, каже Антон Лучка.

"Вартість залежить від багатьох моментів: від ціни покупки там, від логістики, адже логістика досить дорога такої турбіни — 120 тисяч євро, щоб завести турбіну в частинах, плюс монтаж близько 50 тисяч євро. Це все дуже великі гроші".

Вітряки підприємства. Суспільне Тернопіль"Через неплатежі ми були вимушені припинити співпрацю за продажом вітру"

На ринок відновлюваної енергетики компанія вийшла в 2013 році, розповідає директор Владислав Авдєєнко. Спочатку встановлювали сонячні електростанції, зараз їх у компанії 10.

"В подальшому вирішили перейти на вітрову енергетику. Для цього нам відвели земельну ділянку, де ми й поставили вітряки. Вони теж із самого початку працювали за "зеленим" тарифом, але внаслідок неплатежів "Гарантованого покупця", а на сьогоднішній день він нам боргує більше 30 мільйонів гривень з 2019 року, ми вимушені були припинити співпрацю за продажом вітру і зараз працюємо з приватною трейдинговою компанією і реалізовуємо електроенергію безпосередньо балансуючій групі".

Владислав Авдєєнко, керівник компанії. Суспільне Тернопіль"5 вітряків могли би забезпечити громаду з населенням понад 20 тисяч осіб"

З понад 30 мільйонів гривень половина — це борг за вітрову електроенергію, каже Владислав Авдєєнко. За його словами, якби продовжували продавати вітрову електроенергію за "зеленим" тарифом, то держава мала би платити їм приблизно 12 мільйонів гривень за рік. Компанія планувала збільшити потужності, тому підготувала фундамент ще для 3 вітрових електростанцій, але купити їх не змогла через борг.

"З 2020 року я ходжу по державних і приватних банках, і прошу надати кредит на придбання обладнання для генерації, ми можемо поставити ще 6 МВт. І всі керівники банків мені пояснюють: "Вибач, ми не можемо тобі дати гроші не тому, що це невигідно, не тому, що електроенергію не купують, на це є величезний попит, а тому, що неплатежі". Але наразі вдалося знайти банк, який погодився надати кредит. Зараз вирішуємо цю ситуацію".

5 вітрових електростанцій, каже Владислав Авдєєнко, могли би забезпечити електроенергією громаду з населенням понад 20 тисяч осіб.

Вітова електростанція. Суспільне Тернопіль"Декілька кроків держави і приватної генерації не стане"

Директор компанії розповідає, щоб дати ринку відновлюваної енергетики розвиватися, уряд має вирішити три основні проблеми, які існують в державі. Перша — це неплатежі.

"Держава розказує, що вона готова посприяти, допомогти бізнесу у вирішенні цих проблем, а насправді залишилося зробити ще трохи для того, щоб цей весь бізнес здох. Грубо, але здох, тому що ще декілька кроків держави і приватної генерації не стане. Насамперед у державі існує проблема неплатежів за реалізовану електроенергію не тільки суб’єктам альтернативних джерел електроенергії, а й теплової генерації, гідрогенерації. Загальний обсяг взаємних боргів на ринку десь трохи більше 30 мільярдів гривень, а суб’єктам альтернативних джерел енергії держава боргує десь приблизно 17 мільярдів гривень. Це величезні гроші, які бізнес був би готовий спрямувати на розвиток втраченої генерації внаслідок її інтенсивного та цілеспрямованого знищення Російською Федерацією. Але для цього держава насамперед мала би вирішити проблему неплатежів, щоб бізнес був впевнений, що ринок працює за правилами, а не в ручному управлінні й кому як хочеться в державі".

Друга проблема, каже Владислав Авдєєнко, це висока плата за приєднання генеруючих потужностей.

Друга проблема полягає в тому, що держава всюди каже: "Нам бракує генерації, ми готові все зробити", ходить клянчить гроші в наших союзників, дружніх держав, просить позичити сотні мільйонів євро, куди вона їх спрямовує і що з ними робить — незрозуміло. У той же самий час приватний бізнес каже: "Ми готові це все зробити, але чому ж, коли у вас немає генерації, ви вимагаєте чималу плату за приєднання генеруючих потужностей?". По Тернопільській області в середньому це трохи більше 3 тисяч гривень за кіловат. Уявіть собі, щоби приєднати один такий вітряк потужністю 2 мегавати, треба за папір, який називається "Технічні умови за приєднання" просто так заплатити 6 мільйонів гривень. Що нема куди викинути ці гроші? Ці гроші могли би піти на збільшення генерації. Тобто якщо держава хоче так допомагати, то щонайменше друга проблема після неплатежів — це проблема скасування на час війни плати за приєднання саме генеруючих потужностей. Не споживаючих, а генеруючих потужностей".

Вітрова електростанція потужністю 2 МВт. Суспільне Тернопіль

Третя проблема, яка сьогодні існує в державі та перешкоджає розвитку генерації в державі, розповідає директор компанії, — це проблема ввізного мита і податку на додану вартість при ввезенні генеруючих потужностей і трансформаторного обладнання.

"Якщо в державі це обладнання не виробляється, в нас є його дефіцит, воно нам потрібне у величезних кількостях, що перешкоджає державі скасувати ввізне мито і податок на додану вартість? Скасування цих ввізних платежів дозволило би бізнесу забезпечити ввезення на митну території України відповідного обладнання, швидкого його встановлення, збільшення об’ємів генерації, а відтак пониження ціни на ринку і не було би проблем з вимкненням світла".

Владислав Авдєєнко каже, асоціації бізнесу вітрової та альтернативних джерел електроенергії неодноразово зверталися до Уряду з відповідними пропозиціями. Наразі відповіді не отримали.

Фото: Олексій Оржель/Fb «Два варіанти — збалансувати «Гарантованого покупця» через тариф «Укренерго» або стати повноцінним членом ринку електричної енергії». Олексій Оржель, ексміністр енергетики

Олексій Оржель, який був міністром енергетики в 2019-2020 роках, пояснює — заборгованість перед виробниками електроенергії, зокрема вітрогенерації, існує через незбалансованість "зеленого" тарифу та ціною електроенергії для споживача.

"Якщо говорити про борги перед виробниками з відновлювальних джерел енергії, зокрема вітрогенерації, то ця проблема існує впродовж багатьох років. Почалася вона в 2020 році. Якщо повернутися в той період, то рівні "зелених" тарифів і швидкість введення нових об’єктів генерації були досить високими. Баланс між ціною за "зелений" тариф і ціною для споживача (а в нас є бізнес-споживач, є споживач побутовий, ми завжди знаємо, наскільки важко збалансувати ці тарифи, і тарифи для споживачів завжди в нас є політичним питанням) порушився. Тому сталося так, що "Гарантований покупець", який зобов’язаний викуповувати електричну енергію, був недофінансований через тариф "Укренерго". Тобто різниця між продажом на ринку електричної енергії "Гарантованим покупцем" і рівнем "зеленого" тарифу має покриватися за рахунок відповідних, включених у тарифи "Укренерго", витрат. Регулятор не включає ці витрати. Потім були певні зміни в законодавстві і було вирішено, що до 20% цих витрат мають бути включені в бюджет України, відповідно завжди так стається, що "Гарантований покупець" не може повністю покрити рівень "зеленого" тарифу і борги, здебільшого, зростають. Іноді якось закривають борги попередніх періодів, але якщо говорити загалом за тенденцію, тариф "Укренерго", зважаючи на необхідність забезпечення різниці між ринковою ціною і "зеленим" тарифом, завжди є незбалансованим. Це фактор, чому виникають ці борги".

Під час розмови з ексміністром Олексієм Оржелем. Суспільне Тернопіль

Щоб вирішити проблему заборгованості перед виробниками, є два варіанти.

"Перший, і мабуть найлогічніший варіант рішення, — це все ж таки включити всі витрати в тариф "Укренерго". В нас на сьогодні є обмеження споживачів, є величезне падіння споживання, а це означає, що тариф "Укренерго" — це витрати, які поділені на обсяг реалізації. Обсяг реалізації дуже впав і в результаті, якщо включити всі витрати, то досить великий тариф буде в "Укренерго". І завжди дуже важко приймати ці рішення, але рішення таке — це збалансувати тариф "Укренерго" і покласти в кінці кінців ці витрати на кінцевих споживачів.

Є друге рішення, яке на сьогодні вже відбувається на ринку електроенергії, це коли суб’єкти вітрогенерації та всі нові суб’єкти вітрогенерації виходять на відкритий ринок електроенергії. Рівень цін, який існує на сьогодні, навіть з тими ціновими обмеженнями, є достатнім для того, щоб покривати економічну модель вітрогенерації. Багато учасників вітрової генерації вже готові виходити з групи "Гарантованого покупця" і отримувати реальні гроші.

Тобто, два варіанти — збалансувати все ж таки "Гарантованого покупця" через тариф "Укренерго" або стати повноцінним членом ринку електричної енергії". Чому у деяких суб’єктів все ж таки лишаються борги? Це може бути пов’язане з тим, що вони були введені раніше і в них досить високий "зелений" тариф і вони не бачать можливості через ринкові ціни повністю покрити той рівень, на який вони в принципі планували вийти і на який рівень розрахована їхня економічна панель. А друге, є учасники, які ще не готові бути абсолютно активними в ринку електричної енергії і це знову ж таки питання часу, коли вони зрозуміють, що краще бути учасником ринку електричної енергії. Тому що є важливий аспект — скоріш за все, у "Гарантованого покупця" залишаться більше сонячних станцій, менше вітро і біомаси, біогазу, а це в кінці кінців означає, на жаль, ще більшу незбалансованість "Гарантованого покупця".

Під час розмови з ексміністром енергетики Олексієм Оржелем. Суспільне Тернопіль

На запитання, чи можливо на час війни скасувати плату за приєднання генеруючих потужностей, Олексій Оржель відповідає так:

"Є окремий підхід до визначення плати за приєднання для споживачів, коли вони платять за розвиток мереж, і є окрема ставка плати для приєднання генеруючих потужностей. Просто тут є певний технічний аспект. Якщо я побудував вітрогенерацію, де поруч немає мереж, все ж таки потужні об’єкти вітрогенерації потребують певної електротехнічної інфраструктурної трансформаторної потужності, щоб передати цю електричну енергію в мережу, то якщо немає мереж і просто взяти і відмінити плату за приєднання, то тоді немає жодної логіки для потенційного виробника шукати більш оптимальні точки ближче до мереж. Є лінійна складова — чим ближче ти до мереж, тим менша твоя лінійна складова приєднання. І це абсолютно логічно, тому що ти просто фізично ближче до мереж. Якщо це все взяти і відмінити, то це означає, що втрачається здорова логіка розвитку мереж і навіть здорова логіка пошуку для вітрогенерації оптимальних точок будівництва об’єктів. Тому що ми всі розуміємо, зокрема досить високий на сьогодні потенціал у горах, а там може не буде мереж зовсім. І от підприємець будує і каже: "Мене треба приєднати до мереж і відмінити вартість приєднання". Це нонсенс.

Вітрова електростанція. Суспільне Тернопіль

Питання плати за потужність, знову ж таки, воно може розглядатися, тому що дійсно вітроргенератор пропонує більшу потужність, яка зараз у величезному дефіциті в українській об’єднаній енергетичній системі. З іншого боку, повертаючись до регіонів, де потенційно можливе будівництво вітрогенерації, а там можуть бути абсолютно слабкі електромережі, і історично так склалося, що мережі в гірських регіонах слабші, вони дійсно потребують реконструкції. І зважаючи на постійні обстріли, знищення підстанцій, знищення мереж і відсутність обігових коштів у компанії, що займається розподілом та передачею електричної енергії в "Укренерго" , відсутність цієї плати означає, що просто неможливо реалізувати це приєднання.

Тому це комплексне питання. Можна було б напевно визначити певні точки, де таке приєднання можливе і бажане для системи і сказати інвесторам: "Дивіться, ось тут є більш пільгові умови по приєднанню і тут зможете побудувати. Це допомагає мережі". Таке потенційно можливо, але такий елемент потрібно напрацювати, визначити оптимальні точки і запропонувати потенційним інвесторам".

Щодо скасування ввізного мита та податку на додану вартість при ввезенні обладнання, то це питання зараз вирішують, каже ексміністр.

"Це питання вже вирішується. Є заява прем’єр-міністра, є відповідні проєкти закону у Верховній Раді, є відповідні митні кодифікації по обладнанню, яке має бути звільнене від мита і від ПДВ. Абсолютно логічно, що коли в нас є катастрофічний дефіцит генеруючого та трансформаторної потужності, це питання стосується не тільки вітрогенерації, це стосується будь-якої альтернативної генерації, будь-якого енергетичного обладнання, і акумулюючих потужностей, зважаючи на ті виклики, з якими ми стикаємося. І я думаю, що з часом це питання буде вирішене. Вже було дуже багато розмов, зокрема на рівні Мінфіну, аргумент того, що вони недоотримують податки, абсолютно не витримує критики, зважаючи на те, що без електричної енергії у нас зупиняються підприємства, зупиняється критична інфраструктура, а коли не працює нічого — то й взагалі ніяких податків не буде. Тому на останньому тижні було рішення Мінфіну, що звичайно треба позбавляти це обладнання мита та ПДВ, тому що воно важливіше на сьогодні і краще все таки привезти на цю різницю ПДВ та мита більше обладнання, ніж сплатити їх у бюджет".

Вітрова станція. Суспільне Тернопіль

Аби отримати позицію "Укренерго", державного підприємства "Гарантований покупець" та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ми надіслали інформаційні запити. Начальниця відділу комунікацій зі ЗМІ та громадськістю "Укренерго" Світлана Різноока відповіла, що наразі готують відповідь. Від "Гарантованого покупця" та НКРЕКП відповіді чекаємо.

Новости Украины