Робота на фрилансі суттєво відрізняється від звичного формату праці в офісі. Одна з ключових відмінностей — нестабільне навантаження, коли велика кількість замовлень чергується з періодами простою.
Багато спеціалістів сумніваються, чи варто вибирати фриланс, саме через це явище. Але насправді кожен фрилансер може забезпечити постійний потік замовлень. Розбираємось, що для цього потрібно.
Як фрилансеру знайти нових та утримати старих клієнтів
Для постійного потоку замовлень необхідно мати достатню кількість клієнтів. Фрилансер має вміти знаходити нових замовників та знати, як утримати старих. Привабити нових клієнтів допоможуть:
1. Компетенція та професіоналізм. Це ключові конкурентні переваги спеціаліста. Потенційний замовник обов'язково має розуміти професійний рівень виконавця. Розповісти про свої навички допоможе правильно заповнений профіль на фриланс-біржі, портфоліо та відгуки замовників.
2. УТП (унікальна торговельна пропозиція). Необхідно показати потенційному клієнту, що ви можете розв’язати актуальну для нього ситуацію. І впораєтесь із цим завданням краще, ніж конкуренти, завдяки більшому досвіду, вмінню мислити креативно, великій швидкості роботи чи іншим факторам. Саме ваші навички мають стати основою привабливої УТП.
3. Корисні додаткові послуги у вашій ніші. Наприклад, якщо ви займаєтеся написанням текстів, це можуть бути послуги з перекладу, коректури статей чи розробка контент-плану.
Шукаючи нових клієнтів, варто бути обачним. Спеціалісти, які вибрали фриланс, не захищені від шахрайства чи грубої поведінки з боку замовника. Щоб уникнути можливих неприємностей, слід перевіряти клієнта перед співпрацею. Найзручніше це зробити, працюючи через біржу фрилансу. Переконатись у чесності та порядності замовника допоможе його рейтинг і відгуки виконавців, які з ним уже працювали.
Щоб зберегти постійних замовників, необхідно показати, що співпрацювати з вами вигідніше, ніж з іншими виконавцями. У цьому допоможуть знижки для постійних клієнтів, додаткові послуги, коротший термін виконання завдань, безплатні професійні консультації. Також дуже важливо вміти слухати та чути замовника. У більшості випадків, звертаючись до виконавця, клієнт уже знає, який саме результат хоче отримати. Якщо ви зможете забезпечити такий результат, замовник звернеться до вас повторно.
Спілкування із замовником — правила та поширені помилки
Ефективна комунікація із замовником не менш важлива, ніж професійні навички. Гарно налагоджений контакт суттєво підвищує шанси того, що замовник звернеться до виконавця повторно.
Ось кілька правил ефективної комунікації:
— Допомагайте клієнту, коли це необхідно. Уже на першому етапі співпраці замовник має розуміти, що ви можете розв'язати його питання і в цьому зацікавлені. Запропонуйте кілька варіантів рішень, якщо замовник не може визначитись, що саме потрібно, чи допоможіть скласти ТЗ для всієї команди.
— Показуйте свою експертність. Спробуйте зайняти активну позицію у спілкуванні. Якщо ви розумієте, що маєте краще розв'язання питання, ніж пропонує замовник, обов'язково скажіть йому про це.
— Прислухайтеся до замовника. Клієнт має розуміти, що ви чуєте та враховуєте всі його зауваження.
Спілкуючись із замовником, важливо контролювати свою емоційність. Надто бурхлива реакція на зауваження може настільки зіпсувати враження про виконавця, що навіть високий професіоналізм не врятує ситуацію.
Фрилансеру також слід уникати поширених помилок у спілкуванні з клієнтом:
— Не кажіть, що замовник помиляється чи не розбирається у питанні. Спробуйте висловлюватися м’якше. Наприклад, подякуйте замовнику за пораду та запропонуйте ще одне рішення, пояснивши, чому саме воно буде кращим.
— Уникайте різких фраз на кшталт: «О, у вас велика проблема». Краще скажіть, що знаєте, як можна було б допомогти клієнту в цій ситуації. Такий підхід допоможе створити позитивні асоціації.
— Завжди залишайтеся пунктуальним. Якщо вам потрібно більше часу на виконання роботи, попередьте про це заздалегідь, а не в останній момент.
Слід враховувати, що не з усіма клієнтами можливо знайти спільну мову. Якщо замовник спричиняє більше проблем, ніж приносить прибутку, краще з ним попрощатися. А зекономлений час та сили можна буде витратити на пошук нових замовлень чи професійний розвиток.
Оптимізація профілю та створення портфоліо на фриланс-біржі
Профіль фрилансера — це ефективний інструмент для залучення нових замовників. Він допомагає продемонструвати професійні навички та особисті якості, що можуть бути корисними замовнику. Саме тому дуже важливо правильно заповнювати свою сторінку на біржі фрилансу. Професійний профіль має включати:
Детальний опис навичок. У профілі варто чітко та зрозуміло описувати, які саме послуги ви надаєте. Обов’язково слід указувати основні та додаткові послуги.
Інформацію про кваліфікацію. Якщо у вас є профільна освіта чи сертифікати про закінчення курсів, слід їх додати.
Дані про досвід роботи. Великий досвід чи робота над складними й нетиповими проєктами — це дуже важлива конкурентна перевага.
Розцінки на послуги. Ціни відображають рівень професіоналізму та допомагають потенційному замовникові зрозуміти, чи підходите ви для роботи над його проєктом.
Переглядаючи профіль фрилансера, замовники завжди звертають увагу на портфоліо. Саме тому до прикладів проєктів слід додавати найкращі роботи, якими ви пишаєтесь. Також необхідно їх правильно оформлювати. Постарайтесь якомога детальніше описати завдання та виконану вами роботу. Обов’язково описуйте навички та технології, які знадобилися для виконання завдання. Це допоможе замовнику зрозуміти, чи працювали ви над релевантними проєктами.
Біржі фрилансу зазвичай дають виконавцю багато інструментів для створення ефективного профілю. Наприклад, фриланс-біржа Freelancehunt дозволяє створювати дуже детальне портфоліо. Тут можна робити опис кожного проєкту, додавати візуальні приклади та посилання, вказувати ціну роботи. Спеціалісти також мають можливість вибирати роботи, які потенційний замовник побачить першими.
Просування послуг поза біржею фрилансу
Для просування своїх послуг можна використовувати соціальні мережі, власний сайт чи інші онлайн-майданчики. Вони допоможуть краще продемонструвати свої професійні навички. Наприклад, соцмережі можна використовувати для ведення власного професійного блогу. Тут можна розказувати про реалізовані кейси та особливості своєї роботи, давати поради початківцям у вашій сфері.
Приваблювати клієнтів можна за допомогою власного сайту та реклами в інтернеті. Як і у випадку із соцмережами, знадобиться час для розкручування, але це однозначно принесе свої плоди.
Забезпечити постійний потік замовлень можливо в різні способи. Головне — розвиватися як професіонал, навчитись ефективно комунікувати із замовниками та приділяти увагу просуванню своїх послуг.