КИЇВ. 28 лютого. УНН. Найчастіше, коли мова йде про надання Україні літаків, говориться саме про американські F-16. Це багатоцільовий винищувач, здатний захищати і повітряний простір, і працювати по наземним цілям при контрнаступі. Крім того, це наймасовіший літак, який може надати низка країн, створивши аналогію з “танковою коаліцією”. Про це в коментарі УНН розповів військовий експерт Дмитро Снєгирьов.
Цитата
«Для звільнення окупованих територій нам необхідні літаки широкого спектру озброєння, такі як F-15 і F-16. Чому стільки розмов навколо F-16? Він стоїть на озброєнні у близько 25 країнах. Не зважаючи на той факт, що його розробки почалися в 70-х роках, він досі на конвеєрі. Було випущено близько 4,5 тисяч F-16. Тобто, це наймасовіший винищувач, який постійно модернізується. Якщо брати той факт, що він на озброєнні 25 країн, ведуться паралелі із танковою коаліцією, коли кожна країна передає певну кількість танків, щоб в нас сформувалася достатня кількість важкої бронетехніки, необхідної для потреб ЗСУ. Тож це не випадковий вибір української сторони», – розповів Снєгирьов.
Деталі
Крім того, зʼявилася інформація, що Сполучені Штати Америки збираються списувати 47 винищувачів F-16 та 48 винищувачів F-15. За оцінками спеціалістів, ця кількість дозволила б Україні укомплектувати ескадрилью.
Технічна перевага F-16 полягає в тому, що це багатоцільовий винищувач, що може працювати як по наземним цілям – скупченню бронетехніки, складами з боєкомплектом, командними штабами – так і по аеродинамічним цілям, а це безпілотники, гелікоптери, крилаті ракети тощо.
«У чому проблематика їх постачання для ЗСУ і чому Захід затягує, незважаючи на сильне прохання України? По-перше, це навчання, яке займає до 9 місяців. Враховуючи, що українські пілоти – аси високої кваліфікації, термін навчання може зайняти до 4-х місяців. Зʼявилася інформація, що в липні Палата представників США схвалила фінансування підготовки українських пілотів на американських винищувачах, виділили на це приблизно 100 млн доларів. Тобто, перший етап вже, як то кажуть, в процесі. Велика Британія заявила, що українські пілоти будуть опановувати високотехнологічну техніку цієї країни», – зазначив експерт.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Не у пріоритеті: у Байдена прокоментували можливість передачі Україні винищувачів F-16
По-друге, логістика. Необхідно не просто поставити літаки на територію Польщі чи України, а створити ремонтні бази. Крім того, навчання мають пройти не лише пілоти, а й авіатехніки. А їх навчання потребує 1-1,5 року. Про прискорення курсів ніхто не говорить, адже це може наразити на смертельну небезпеку у вигляді допуску на поле бою несправних літаків.
«І третя причина та головна, чому Захід затягує – це висока насиченість системами ППО російської сторони. Американці досить прагматично порахували, що вартість F-16 – приблизно 50 млн доларів, якщо б/у – 25-30 млн доларів. Тож краще дати Україні засоби ураження з дальністю до 150 км, про що й сказали американські представники. Це керовані авіабомби, собівартість яких, для порівняння, 30 тисяч доларів. Проте, дальність їх ураження значно перевищує можливості винищувача F-16», – розповів Снєгирьов.
Додамо
Щодо того, які є альтернативи винищувачам F-16, експерт зазначив, що Франція може надати свої літаки, але з умовою, що вони не повинні працювати по території росії. Недолік – на озброєнні Франції стоять старі моделі “Рафаль” та “Міраж”.
«Крім французьких “Міражів” і “Рафалів” стояло питання щодо можливості передачі шведьких Gripen – серйозна техніка, але є одне “але”. Перемовини щодо постачання, на моє глибоке переконання, мають відбуватися за зачиненими дверима і взагалі не виноситися в публічний інфопростір. Бо після появи інформації щодо можливості передачі Фінляндією танків “Леопард” і Швецією винищувачів “Гріпен”, вперше за 30 років балтійський флот росії вийшов в море з носіями ядерної зброї. Це прямий військово-політичний тиск, і в першу чергу на скандинавські країни. Після цього риторика даних країн зазнала змін», – вважає Снєгирьов.
За словами експерта, наразі Україна може розраховувати на постачання радянських винищувачів МіГ-29. Вони є в наявності у Словаччини та Польщі. Їх перевага в тому, що українським пілотам не треба проходити перенавчання, адже вони працюють саме на таких винищувачах.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Заступник міністра оборони США виступає проти надання Україні F-16 через терміни, вартість та військові пріоритети
Крім того, МіГ-29, що є в наявності у Польщі та Словаччині, пройшли глибоку модернізацію та можуть використовувати “натівську” зброю, в тому числі і крилаті ракети повітряного базування.
«Скоріше за все, фронтові винищувачі МіГ-29 в прерогативі для постачанні ЗСУ. Проте, є нюанс. Вони значно легші, ніж багатоцільові Су-27, які використовує країна-окупант, в них менше вузлів підвіски ракет, простіша авіоніка і система управління вогнем. Крім того, росія використовує у війні з Україною винищувачі Су-35 і Су-30СМ – новіші серії Су-27, що мають значно кращі характеристики. Тож можуть виникнути певні проблеми безпосередньо під час повітряних боїв. Тут вже стоїть розмова “обирати нема з чого, давайте хоча б те, що є”. Ще йшлося про постачання американських штурмовиків А-10. Але це вузькоспеціалізована техніка, яка працює лише по наземним цілям», – додав експерт.