За інформацією: Суспільне Тернопіль.
Ольга Коновал, дружина загиблого командира «Сталевої Сотні» Сергія Коновала. Суспільне Тернопіль
Сергій Коновал із першою партією виготовлених дронів Фото з особистого архіву Сергія Коновала
Сергій Коновал під час керування дроном Фото: Ольга Коновал
Сергій Коновал із побратимом під час тестування дрона Фото: Ольга Коновал
"Середня ціна FPV-дрона — 350 доларів"
До виготовлення FPV-дронів долучилися друзі та знайомі Сергія Коновала. Серед них — Владислав. Чоловік має шестирічний досвід роботи з безпілотними літальними апаратами, але масовим виробництвом дронів почав займатися під час повномасштабної війни. Для "Сталевої сотні" роблять восьмидюймові дрони-камікадзе.
"Це восьмидюймовий дрон. Вісім дюймів — це діаметр оберту гвинта. Використовуємо карбонову раму для того, щоб дрон був доволі міцним, стійким. Тут аналогове відео — одне з найпростіших, але чудово для камікадзе, оскільки ці дрони розраховані на те, щоб носити корисний вантаж, а носять вони в середньому 1300 грамів і орієнтовна віддаль їхнього польоту — 10 кілометрів. Але може бути 11-12 кілометрів, усе залежить від погодних умов на місці, де працюють хлопці".
Владислав, інженер виробництва. Суспільне Тернопіль
Один такий дрон складають 3-4 години. Вартість виробництва залежить від деталей та параметрів.
"Деталі купуємо скрізь, де їх можливо взяти, просто вибираємо перевірених виробників, хоча і в них буває брак. Усі деталі перевіряємо ще на етапі збірки, щоб не поставити браковану деталь. Є моменти, які ми не можемо передбачити і перевірити на етапі збірки, тому були випадки, коли ми вже під час тестових польотів визначали, що є проблемний дрон, і проводили заміну деталі. Один з найдешевших дронів, який можна зібрати — це від 250 доларів. Медіана буде в районі 350 доларів за хороший дрон такого розміру зі схожими деталями та параметрами".
Владислав збирає FPV-дрон. Суспільне Тернопіль
Владислав розповідає про етапи збору дронів.
"Давайте розпочнемо з найпростіших деталей, з яких складається дрон. Контролер — це серце дрона. До нього підпаюємо конектори та приймач управління. Також у нас є відеосистема, вона розрахована на 2,5 вати потужності відеосигналу. Окремо є приймач управління, він низькочастотний. До рами монтуємо мотори. Рама у нас класична, хрестоподібна. До неї вмонтовуємо ще одну плату, яка відповідає за те, як поводять себе мотори, тобто їхні оберти. Плюс додаємо конектор для з’єднання з основною платою управління і вихід для під’єднання основного живлення дрона. Наступний етап — це вже припаяні мотори та змонтована камера дрона. Камера істотно відрізняється від звичних для нас компаній "DJI" чи "MAVIC", але вона має єдине призначення — довести дрон до цілі й пілоту її цілком достатньо, щоб бачити все, що потрібно. Також маємо змонтовані кріплення для антен — відеоантени та антени управління. Даний варіант кріплення саме в горизонтальному положенні — це побажання наших пілотів, для яких ми робимо ці дрони. Можливе також виконання у вертикальному варіанті. Усі кріплення зроблені з доволі м’якого пластику, спроєктовані та виготовлені нами суто під наші потреби. Такий варіант пластику нам забезпечує те, що ми впевнені, що при транспортуванні усе доїде так, як треба, і нічого не зламається, і не потрібно буде нічого переробляти. І один з основних компонентів — це акумулятор, без якого дрон нікуди не полетить. Акумулятори збираються в Україні, з літійованих елементів, в загальному цього акумулятора вистачає на 10-12 кілометрів з 1300 грамів ваги".
Владислав показує етапи збору дрона Фото: Суспільне Тернопіль
Політний контролер з підпаяними конекторами та приймачем управління Фото: Суспільне Тернопіль
Рама із вбудованими моторами Фото: Суспільне Тернопіль
Рама із вмонтованою платою керування моторів Фото: Суспільне Тернопіль
Низькочастотний риймач управління Фото: Суспільне Тернопіль
Відеосистема дрона Фото: Суспільне Тернопіль
Камера дрона Фото: Суспільне Тернопіль
Кріплення для антени Фото: Суспільне Тернопіль
Перед тим, як віддати дрони на фрон, їх тестують.
"Усі наші дрони ми перевіряємо в польових умовах на хорошому полігоні. Перевіряємо їхню вантажопідйомність, їхню керованість і також якість зв’язку на потрібних нам відстанях".
Владислав показує, як літає виготовлений ним FPV-дрон. Суспільне Тернопіль
"Я використала позивний Сергія та назвала безпілотники "Норд-дрон"
Назвали дрони позивним Сергія Коновала – "Норд".
"Це слово в іншу сторону читається як "дрон". І коли хтось це помічав, Сергій завжди робив вигляд, що це так задумано. Він знав про це і такий: "Так, так, так". Хоча насправді в нього цей позивний був ще задовго до того, як почали дронами літати, і це зв’язано з подорожами, а не з дроном. Але це те, що ми використали і я назвала "Норд-дрон". Зараз нам друзі розробляють логотип.
Волонтерка Ольга Коновал. Суспільне Тернопіль
Наразі виготовили більше 200-сот FPV-дронів, каже Ольга Коновал. Далі планують нарощувати темпи виробництва, для цього збирають донати на помсту.
"Це виробництво сьогодні не лише для нашої роти, але й для підрозділів, з якими ми дружимо, з якими я дружу, і які зголосилися взяти участь в помсті. І також це проєкт для того, щоб інші волонтери могли купувати якісні дрони. Тому що ми стикнулися з тим, що дрони, зібрані на кухні, не до кінця якісні, і коли приїжджають якісь вироби на фронт, дуже багато доводиться перепаювати і, на жаль, є навіть та частина дронів, яка непридатна для польотів. Тому тут цінність в тому, що ми виготовляємо самі напряму з нашими дронщиками, ми можемо дуже швидко адаптовуватися під їхні потреби. Також цінність у тому, що комерційної та бізнес-складової в цій ідеї немає в принципі. Це ідея лише про те, щоб якнайшвидше виграти, щоб хлопці воювали якісною технікою і щоб ми були корисні".
Виробництво FPV-дронів на помсту за Сергія Коновала. Суспільне Тернопіль
Тернополянин Сергій Коновал пішов на війну в 2014 році, будучи студентом. За 10 років пройшов шлях від парамедика до командира стрілецької роти 67-ої окремої механізованої бригади. Під час АТО брав участь у бою в Пісках, поблизу Донецького аеропорту, а коли почалася повномасштабна війна — звільняв від окупантів Київ, Харків і тримав оборону на Донеччині. 6 квітня Сергій Коновал загинув поблизу міста Часів Яр Бахмутського району Донецької області.