За інформацією: Суспільне Тернопіль.
Ольга Хома, директорка обласного департаменту освіти і науки. Суспільне Тернопіль"Зміни точно будуть з першого вересня нового навчального року".
Які зміни плануєте запровадити?
Зміни будуть масштабні. Відбулася нарада з Міністерством освіти, де, власне, обговорювалося, які зміни будуть в предметі "Захисту України", як проходитиме і підвищення кваліфікації, як будуть створюватися осередки "Захисту України". Ці зміни точно будуть з першого вересня нового навчального року. Міністерство освіти розробило зовсім інший перелік, де додано багато необхідного обладнання і наочного матеріалу, який використовуватиметься нашими учнями. Перше, наші діти мають розуміти, знати і бачити наочно небезпечні предмети, вибухонебезпечні предмети, які на сьогоднішній час досить поширені. Наступне, ми сьогодні маємо неймовірно хороше, сучасне обладнання щодо надання першої медичної допомоги. Це різні макети з різними пораненням і дорослі учні, 10-11 клас, які відвідують такий предмет, мають першочергово розуміти, як надавати першу домедичну допомогу, як потрібно тампонувати ті чи інші рани, як накладати пов’язки, як накладати турнікети.
"Якщо на сьогоднішній час предмет "Захисту України" читається окремо для хлопців, окремо для дівчат, то тепер навчання відбуватиметься спільно, як один клас".
Чи будуть враховані пропозиції військових?
Однозначно. Маємо розуміти, що програма як для 10 класу, так і для 11 класу, буде включати різні напрямки. І якщо вже говорити більш конкретно про програму, вона складається з шести модулів. Перший модуль — це основи національної безпеки та оборони України. Модуль другий — основи управління та планування. Третій модуль — військова техніка, стрілецька підготовка. Четвертий модуль — основа дій, комунікації та взаємодії бою. П’ятий модуль — це орієнтування на місцевості та інженерна фортифікація. І шостий модуль — домедична допомога в умовах бою. Тобто, ми бачимо, що навчальна програма спрямована більш на практичні дії, які будуть необхідні під час ведення бою чи участі в ньому. І ще один важливий чинник, ця програма розроблена як для хлопців, так і для дівчат. Якщо на сьогоднішній час предмет "Захисту України" читається окремо для хлопців, окремо для дівчат, то тепер навчання відбуватиметься спільно, як один клас. І що стосується стрілецької зброї, і що стосується навчання володіння стрілецькою зброєю, надання медичної допомоги, орієнтування на місцевості і на просторі, тобто, цього навчатимуть хлопців і дівчат.
Ольга Хома, директорка обласного департаменту освіти і науки та кореспондентка Суспільного Діана Качуровська. Суспільне Тернопіль"Серед викладачів в області — 21 демобілізований військовий".
Розкажіть про вчителів, які викладають цей предмет в нашій області.
Станом на зараз ми маємо 101 вчителя даного предмету. З яких, зауважте, 22 — це люди пенсійного віку, педагоги пенсійного віку і 21 демобілізований. Вік наших педагогічних працівників — в середньому від 31 до 55 років. В більшості предмет читають педагогічні працівники, які мають службу в Збройних силах. Тому що це першочерговий пріоритет для того, щоб той чи інший викладач чи вчитель міг читати даний предмет. Зрозуміло, що це має бути педагогічна освіта, але на сьогоднішній час якщо ми маємо демобілізованого військового, який готовий навчатися в педагогічному закладі, разом з тим має досвід роботи і готовий навчати наших учнів — таких військових можуть брати на роботу з умовою навчання в навчальному закладі вищому саме педагогічного спрямування. В нас не є високий відсоток сумісників. Ми маємо 21 такого педагогічного працівника, який працює за сумісництвом. Всі інші працюють за основним місцем роботи.
Чи є в нашій області кадрова потреба серед викладачів цього предмета?
Минулого навчального року в нас було 22 вакантних посади. На цей навчальний рік в нас всі посади зайняті. Тобто, потреби щодо педагогічних працівників немає, але разом з тим говорю про те, що осучаснювати, змінювати, брати молоде покоління, яке знає тактику бою, знає багато інших речей, які знадобляться нашим дітям — то однозначно кадровий склад треба змінювати і вдосконалювати.
Навчання вчителів «Захисту України» у Збаражі, 22 листопада 2023. Суспільне Тернопіль
Щодо тих, хто, можливо, не готовий до цієї нової програми, але хотів би продовжувати викладати цей предмет: чи буде якесь підвищення кваліфікації?
Розглядається питання щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників, уже визначені провайдери, хто буде надавати таке підвищення кваліфікації, ми чекаємо на такий наказ і липень-серпень має відбутися підвищення кваліфікації власне тих педагогічних працівників, які ще не пройшли навчання. Адже ми маємо знати, що частина вчителів вже пройшли підвищення кваліфікації на базі Тернопільського коледжу з посиленою військовою підготовкою, де, власне, читали ряд тем, які і є запроваджені і в новій модульній програмі.
Ми раніше проводили інтерв’ю із викладачем Захисту України з Попасної Анатолієм Береславським. Він нам розповів про те, що відколи Росія почала агресію проти України — не було навчальних центрів для викладачів цього предмету і вони хотіли створити такий центр у себе в закладі. Чи є зараз в Україні ще створені такі заклади?
Вони більше зі сторони військових або Міністерства оборони. Щодо Міністерства освіти — наскільки я знаю, таких центрів немає. Щодо підвищення кваліфікації — це в більшій частині закладів з військовим напрямком, які виявляють свою ініціативу. Є кадрові військові, які проходили війну 2014 року і вони знають також певні моменти щодо ведення боїв, тактики володіння тою чи іншою зброєю і вони готові надавати такі послуги безкоштовно навіть для вчителів Захисту України, щоби вони були "в темі" сучасної війни.
"Кошти на обладнання осередків "Захисту України" та підвищення кваліфікації педагогічних працівників до нас надійшли ще в грудні, але на жаль, до сьогоднішнього часу ми не маємо використання цих коштів".
Щодо оновлення зокрема обладнання — чи виділяє держава якісь на це кошти? Знаємо також, що направляли в нашу область понад 75 мільйонів гривень для створення осередків "Захисту України" у громадах. Чи вже освоєні ці кошти, чи надійшли вони? На якому етапі створення цих осередків?
Для мене це, насправді, болюча тема, тому що ці кошти до нас надійшли ще в грудні і ми неодноразово про це озвучували, але на жаль, до сьогоднішнього часу ми не маємо використання цих коштів. Це кошти і на обладнання осередків Захисту України і це кошти на підвищення кваліфікації педагогічних працівників. І мені насправді прикро, що ми вже входимо в фазу завершення навчального року, але ніяких дій ще не зробили щодо закупівлі того чи іншого обладнання. Але разом з тим вірю, що ми хоча би, не говорю до початку навчального року, але в перший місяць початку нового навчального року мали би здійснити закупівлю усього обладнання і, власне, якщо Міністерство озвучує, що ми можемо здійснити підвищення кваліфікації липень-серпень, власне, вчителі, то я вірю в те, що ми скоро отримаємо порядок використання даних коштів. Але хочу зазначити щодо осередків Захисту України, ця тема також є на сьогоднішній час обговорюваною: хто отримає кошти, скільки отримає, де вони будуть, то пропозиції Міністерства, які подані до обласних військових адміністрацій, до департаментів освіти, озвучені такі, що в одному осередку має навчатися не менше 60 учнів і учениць. Це перша умова, друге: такий осередок не є окремою юридичною особою, тобто він має бути створений на базі навчального закладу. Першочергово він має бути створений на базі тих навчальних закладів, які з 2017 року будуть академічними ліцеями, або професійними ліцеями. Я вже наголошувала на цьому, що хлопці і дівчата будуть навчатися одночасно. До такого осередку доїжджатимуть з інших навчальних закладів і навчання в такому осередку буде проводитись цілий день. Тобто, це не буде одна година чи один урок, а це буде дійсно повноцінний день, де діти, які приїхали з іншого навчального закладу проходитимуть навчання Захисту України. Щодо коштів і які осередки будуть визначені в Тернопільській області — ми саме чекаємо порядку використання даного фінансування і певних методичних рекомендацій, щодо створення даних осередків. Відповідно до цього, департамент освіти і науки обласної військової адміністрації буде формувати такі осередки і виділяти кошти на ті територіальні громади, де саме буде створений таких осередок, адже маємо розуміти, що ми маємо територіальні громади, де немає 60 учнів по всій територіальній громаді, які навчаються у 10 — 11 класі.
Тобто, це буде не у всіх 55 громадах?
Це буде у тих громадах, де, відповідно, є та кількість учнів, яка навчається, це 60 і більше учнів, відповідно і до таких осередків будуть поєднані ті громади, де немає такої кількості учнів.
Щодо приміщень цього осередку: це має бути один клас, чи декілька класів, чи тир, чи ще немає рекомендацій щодо цього?
Поки що немає рекомендацій, але наскільки ми вже обговорювали дане питання, то дана субвенція, яка надійшла до Тернопільської області, буде використовуватися лише на обладнання і хочу зазначити, що ця субвенція використовуватиметься без спів фінансування територіальних громад. Адже більша частина субвенцій, які надходять, саме освітніх субвенцій, вони вимагають співфінансування від територіальних громад. Ця субвенція немає співфінансування. Але разом з тим, територіальна громада має зробити умови для розміщення такого осередку, тобто, якщо територіальна громада бачить, що вона може виділити в навчальному закладі два кабінети, три кабінети, один як практичної частини, другий — теоретичної. Адже ми маємо розуміти, що тир, який буде в тому чи іншому навчальному закладі вимагатиме окремого приміщення, яке буде потрібне для навчання наших учнів стрільби з того чи іншого виду зброї.
На вашу думку, чи не є запізнілими ці зміни, чи краще все таки було їх приймати виважено й зачекати?
На мою особисту думку, це запізно. Чому? Тому що наша країна перебуває не перший день у війні і війна наша розпочалася не в 2022 році. Ми всі прекрасно розуміємо і знаємо, що сучасна війна почалася в 2014 році і ці зміни, які запроваджують сьогодні, вони мали бути зроблені в 2014-2015 році. Якщо би ми зробили і показали те, що ми готуємо нашу націю до війни, те, що ми готуємо наших дітей цінувати та берегти ту землю, де вони живуть, то однозначно наш ворог не був би такий впевнений, що він візьме нашу землю за три дні.
Директорка обласного департаменту освіти Ольга Хома. Суспільне Тернопіль
На вашу думку, як матері військовослужбовця, які зміни обов’язково потрібно внести у викладання саме цього предмета?
Я не можу коментувати такі речі, але десь з окремих розмов я можу говорити про те, що коли розпочалася повномасштабна війна і повномасштабне вторгнення, перший момент, який був не знайомий для військови — це різні види техніки. Тобто, володіння автоматом чи пістолетом можливо якась частина й володіла, але в більшість частині й ні. Ми повинні розуміти, що більшість добровольців, які пішли воювати, не були у війську. І якщо в них не було можливості користуватися цією зброєю під час предмета "Захисту України", то зрозуміло, що вони не знали, як володіти автоматом і пістолетом і стріляти з них. Наступне, це багато сучасної техніки, яка поступає до нас з-за кордону, яку апріорі наші військові не бачили і, на жаль, не знали, як нею користуватися. Я пригадую один момент, про який розказував мій син, коли росіяни наступали на Київ, і коли привезли NLAW і Javelin, ніхто не мав можливості в той час збирати велику групу військових і навчати, як ними користуватися. Вся інструкція, яка була надана до них — була англійською мовою. І от уявіть собі, коли є відділення, взвод чи бригада, й коли немає військового, який знає англійську мову. Відділення, в якому був мій син, він знає англійську мову і він читав хлопцям, як користуватися цією зброєю. Тому ми маємо розуміти, що предмет "Захисту України" — це також мають бути інтерактивні тири, де наші учні мають навчатися володіння різною зброєю та розумінню того, як вона використовується в бою. Але знаєте, що найважливіше, мабуть, в "Захисті України"? Ми можемо багато навчати, але першочергово ми маємо популяризувати Збройні Сили. І це той момент, коли саме вчитель "Захисту України" має показати нашим дітям, що насправді не тільки банери, де написано "Вривайся в третю штурмову бригаду", "Ти крутезний хлопець, який може нам допомогти", ця популяризація має йти не тільки від військових, а й від вчителів. І саме предмет "Захисту України" — це та популяризація, яка необхідна на сьогоднішній час нашому війську. Наші діти мають знати і розуміти, що перший обов’язок — це захист своєї сім’ї, захист своєї невеликої території, де він проживає, але це й захист великої країни. І як би боляче не було сприймати нам рідним, ми першочергово маємо підтримати і маємо ними пишатися. Бо не кожен психологічно готовий до того, зо може втратити рідну людину. Тому цього мають навчати саме на предметі "Захисту України", де готовність захистити, готовність віддати своє життя — це є подвиг і героїзм кожного українця. І якщо наша держава насправді цінуватиме та глибоко поважатиме таких героїв, то наші діти бачитимуть, що героїзм в різному прояві це і збереження життя наших військових, це направду те, що піднімає людей, їхній моральний дух і дає гордість, що ти робиш дійсно важливу справу".