За інформацією: Суспільне Чернівці.

Андрій Цой штукатурить стіни. Суспільне Чернівці
Іншому підопічному інтернату Дмитрові Кравчуку зараз 45 років й він з дитинства має інвалідність. Для нього професія маляра-штукатура стане першим фахом. Каже, що його дід теж мав такий фах і сам побудував хату, а чоловік за цим спостерігав. Водночас розповідає, що найбільше йому подобається шпаклювати.

Дмитро Кравчук, який навчається на маляра-штукатура. Суспільне Чернівці
Третій підопічний Попаснянського інтернату — 40-річний Олександр Мороз. Увесь вільний час чоловік в’яже. Каже, що раніше ніде не працював, а навчався тільки у вечірній школі в Попасній. Після опанування першої професії хоче знайти роботу.

Олександр Мороз, який навчається на маляра-штукатура. Суспільне Чернівці
Щоб могли соціалізувалися й бути самостійними
Щоб дати можливість своїм підопічним соціалізуватися та згодом заробляти на життя, працівники інтернату шукали навчальні заклади в Чернівцях, де вони могли б здобути фахову освіту. За словами фахівчині із соціальної роботи закладу Юлії Бачук, знайти такий заклад було складно, бо не всюди є інклюзивні групи.
"Наш заклад – це стаціонарна установа для людей з ментальними порушеннями. У всіх є перша і друга групи інвалідності", — каже Бачук.

Підопічні психоневрологічного інтернату, які навчаються на малярів-штукатурів у будівельному ліцеї. Суспільне Чернівці
Для будівельного ліцею це перші дорослі студенти, каже директорка Наталія Луговська. Попри те, що спецгрупа для випускників спецшкіл та інтернатів працює в закладі майже 40 років, раніше в ній навчалися тільки підлітки.
"Ми довго спілкувалися з керівником і з підопічними інтернату. Це дорослі чоловіки, їм уже за 40 років, але вони молоді духом і ми вирішили, що їм потрібно соціалізуватися, набувати практичних навичок для роботи", — говорить директорка.
Керівник та майстер спецгрупи Богдан Войцицький каже, спершу хвилювався, як дорослі спілкуватимуться з іншими студентами. Однак вони з першого дня порозумілися.
"Я одразу побачив їхню віддачу – що від дорослих, що від малих. Вони одразу подружилися, створили ось таку гарну команду", — говорить майстер виробничого навчання будівельного ліцею Богдан Войцицький.

Майстер виробничого навчання будівельного ліцею Богдан Войцицький. Суспільне Чернівці
Студентам викладають теорію та проводять виробниче навчання. Для кращого опанування навичок використовують також VR-окуляри.
"Вони занурюються у віртуальний будівельний майданчик, на підприємство, де можуть виконувати різні роботи саме за спеціальністю будівництва. Вони можуть утеплювати фасади, ставити плитку чи сантехніку. Також там є вступний інструктаж з охорони праці", — каже Богдан Войцицький.

Андрій Цой під час заняття з окулярами віртуальної реальності. Суспільне Чернівці
У гуртожитку стали більш самостійними
З понеділка до п'ятниці підопічні з інтернату проживають у гуртожитку на території ліцею, а на вихідні їх забирають до Красноїльська, де тимчасово розмістився Попаснянський інтернат, каже фахівчиня із соціальної роботи закладу Юлія Бачук.
"За три місяці вони взагалі помінялися: у нашому закладі немає змоги самим готувати – це робили для них. Зараз вони самі можуть приготувати їжу, самостійно сходити в магазин та визначити, що їм потрібно. Стали дуже самостійними", — говорить Юлія Бачук.

Гуртожиток, де проживають підопічні Попаснянського психоневрологічного інтернату. Суспільне Чернівці

Гуртожиток, де проживають підопічні психоневрологічного інтернату. Суспільне Чернівці
За словами Наталії Луговської, підопічні психоневрологічного інтернату навчаються в ліцеї за спрощеною програмою. Тривалість такого навчання — два роки.
"Більше практики й менше теорії, хоча вони протягом двох навчальних років опановують і теоретичний матеріал, технологію та матеріалознавство. Щоб надалі могли працювати практично, розумілися в матеріалах, інструментах, сучасних технологіях", — говорить Луговська.
Ще під час навчання студенти проходять виробничу практику на підприємствах. А після отримання фаху ліцей допоможе їм знайти роботу, каже директорка.
