За інформацією: Суспільне Івано-Франківськ.
Фото: Суспільне Івано-Франківськ
14 млн грн туристичного збору отримав бюджет Івано-Франківщини за дев'ять місяців 2023 року. Це — на 3% більше, ніж за такий же час минулого року. З чим пов’язане збільшення кількості мандрівників, чому подорожі всередині країни важливі під час війни, як розвивають туризм в області та в яких громадах варто покращити цю галузь, в інтерв’ю Суспільному розповів начальник відділу туризму обласної військової адміністрації Віталій Передерко.
Туризм у воєнний час
— Наш інформаційний простір вже другий рік живе між двома крайніми дискурсами. З одного боку, громадянське суспільство, держава налаштовані на боротьбу з військами РФ. Дуже багато грошей витрачають на війну, багато людей волонтерять. Оцей дискурс критикує будь-який відпочинок і говорить, що це — не на часі. Інший дискурс — це коли ми бачимо в соцмережах фотографії українців за кордоном, які відпочивають. Але правда десь посередині. Без відпочинку фізично людина не може жити. Це — емоційне та фізичне розвантаження. Чи може існувати туризм і розвиватися у воєнний час — так, може.
Були обставини, які збільшили туристичний потік в нашу область. Одна з них — це посилення бомбардувань Одеси, Києва та Миколаєва. В літній туристичний сезон люди, які планували відпустку, вирішили їхати в Карпати. Ця ж обставина вплинула на те, що фактично не було "морського відпочинку".
Війна спровокувала негативні тенденції, що стосуються цінової політики. В українців зменшилася купівельна спроможність. Насправді подорожує невелика частина людей — 10-20%. Інші не мають можливості, не мають грошей. Всі критикують Буковель за високі ціни, але все одно він заповнений. Це означає, що на їхні ціни є запит. Для киян чи одеситів вартість — адекватна. Є інший споживач, який шукає собі бюджетні можливості для відпочинку, і він їх знаходить на Косівщині, Бойківщині та Верховинщині. Що стосується інших негативних ситуацій, пов'язаних з ціновою політикою, то є об'єктивні речі. Зросли ціни на паливо і на електроенергію. Це потягнуло за собою, з одного боку, збільшення витрат на транспорт для всіх туристів, з іншого боку — зростання вартості продуктів. У 2023 році дійсно був "бум" туристів влітку. Все було заповнене. Це породжує попит, а якщо є попит, можна піднімати ціни.
Спостерігається так званий відкладений попит, коли в часи COVID-19 люди хотіли подорожувати, але не могли. У перший рік війни не знали, що буде далі, були налякані і думали насамперед про безпеку. То цей другий рік війни ситуація, якби це не звучало, стабілізувалася, і люди почали їхати.
Які області для відпочинку обирають туристи
— До нас на Івано-Франківщину найбільше їдуть відпочивати кияни, одесити і жителі Дніпропетровської області, якщо не враховувати наших сусідів — Львівську, Тернопільську і Чернівецьку області. Що стосується інших гірських регіонів, вони теж мали великий наплив туристів у 2023 році. Люди знають, який відпочинок вони хочуть, і тому їдуть в Карпати. Далі на розподіл туристичних потоків на заході України впливає логістика.
За результатами туристичного збору, за дев'ять місяців на першому місці — Львівська область, тому що Львів — це об'єктивно один із найбільших туристичних центрів України. На другому місці — Закарпатська область, ми — на третьому.
Фото: Суспільне Івано-Франківськ
Контроль туристичного збору
— Контроль туристичного збору — це повноваження місцевої влади. Вони визначають для себе: встановлювати ставки в межах територіальної громади чи ні та у якому розмірі. Але питання в тому, наскільки великий відсоток тіньового бізнесу. Якщо керівництво громади відкрито не тільки декларує, але й демонструє, куди йдуть місцеві туристичні податки і збори, то бізнес бачить, що ці гроші не пропадають. Їх використовують на ремонт тротуарів, доріг, на створення нових туристичних атракцій. Якщо бізнес бачить, що цей процес відбувається приховано, то ухвалює для себе рішення: частину податків та зборів платимо, частину — ні.
Я б ставив у приклад Ворохтянську громаду. Там налагоджений діалог влади і бізнесу, вони разом співпрацюють, реалізують різні маркетингові ініціативи. А от, наприклад, у Верховинському районі дуже багато садиб зеленого туризму. Частина з них могла б сплачувати туристичний збір. На жаль, на показниках ми цього не бачимо. Що стосується Поляницької громади, там туристичний збір забезпечує найбільший курорт Східної Європи — Буковель. Якщо брати його частку в структурі туристичного збору області — це майже 60%.
Робота з громадами
— У 2023 році обласна військова адміністрація підписала меморандум про співпрацю з Державним агентством розвитку туризму України і Ворохтянською громадою. Спільно будемо працювати над тим, щоб створити у цій громаді організацію з маркетингу. Ця структура буде займатися промоцією та діятиме на умовах співфінансування — гроші з місцевого бюджету та бізнесу. Також йдуть перемовини про те, щоб ця організація діяла також у Яремчанській громаді. Зараз ми працюємо над тим, щоб у 2024 році залучити грантові гроші для створення спільного комунального підприємства "Організація з маркетингу дестинацій" цієї території. Поки що працюємо з двома громадами, тому що має бути співфінансування. І саме Ворохта та Яремче задекларували, що в них є гроші на це.
Щодо Верховинщини — їм потрібно працювати, слухати місцевий бізнес. Наприклад, там дуже активно розвивається рафтинг. Я чув від місцевого бізнесу, що є потреба облаштувати стартовий майданчик для початку сплавів. Питань багато, йде мова про комунікацію. Але питання не тільки у Верховині.
Рафтинг на Верховинщині. Фото: Суспільне Івано-Франківськ
На Косівщині виникла проблема з тим, що "Прикарпаттяобленерго" почало перевірки власників зелених садиб. Вони хочуть зобов'язати тих, хто є підприємцями, платити за електроенергію за комерційним тарифом. З одного боку — це правильно, але з іншого — це малі садиби на 10-20 місць. Це — не великі готельні комплекси, як Буковель. Багато підприємців сказали Косівській місцевій владі, що вони радше закриють підприємницьку діяльність і працюватимуть, як працювали. Тому що закон "Про особисте селянське господарство" дозволяє приймати туристів в сільських садибах без реєстрації бізнесу. Ми вже комунікували і з Державним агентством, і з іншими структурами в Києві про те, щоб чітко розділити, де сільський туризм, а де — готельний бізнес, аби не загубити оце мікропідприємництво, яке є у нашій області.
Розширення туристичних маршрутів
— Все, що відбувається, якісь туристичні активності, їх планують у межах громади. І це є проблемою всіх громад. Робимо маршрут — то тільки в нашій громаді. Насправді — це неправильно, і інколи логіка сама підказує, що маршрут не може закінчитися на адміністративному кордоні певної громади. Тому є плани працювати з Опіллям, є плани працювати з популяризацією Дністровського каньйону.
Минулого тижня відбулася підсумкова конференція великого грантового проєкту. Працівники департаменту були залучені як експерти. Проєкт називається "Карпатський культурний шлях". Створений великий культурний туристичний маршрут, він — транскордонний та поєднав об'єкти нашої області, Закарпатської області і повіт у Румунії. Цей маршрут розпочинається в Рогатині і в нього внесли дві точки — церкву Зішестя святого Духа і музей Опілля. Тому, як тільки бачимо певні вигоди для того, щоб популяризувати той чи інший об'єкт, ми, звичайно, залучаємо всі можливості, щоб більше про цей об'єкт знали.
Церква Зішестя святого Духа у Рогатині. Фото: Суспільне
У транскордонний маршрут "Карпатський культурний шлях" також входять об'єкти національного заповідника "Давній Галич". Заповідник підпорядковується Міністерству культури та інформаційної політики. Формально ми можемо бути тільки їхніми партнерами і консультувати їх. У наступному 2024 році стартує транскордонна програма "Україна — Польща", пріоритет — туризм. Ну і, власне, там є можливість залучити значні гроші на розвиток території.
Оборонна вежа Галицького замку. Фото: Суспільне Івано-Франківськ
Ми хочемо в цьому році і наступному підтримувати не тільки Галич, національний заповідник і працювати з ними, але й розвивати наші скелі Довбуша. Щоб це був не тільки екскурсійний маршрут — приїхали, сфотографували і поїхали, а щоб люди там затрималися. І так зростатиме кількість відвідувачів.
Фінансування туристичної галузі
— З державного бюджету в нас фактично ніколи не було фінансування туристичного напряму, бо немає державної програми розвитку туризму. Обласна рада нам стабільно виділяє трохи більше ніж 1 млн грн на програму розвитку туризму. Що стосується видатків місцевого самоврядування, то вони — мінімальні цього року. Є об'єктивні обставини, дуже багато грошей йде на підтримку переселенців та Збройних сил України. Вони розпоряджаються грошима на власний розсуд, але всіх нас обмежує постанова № 590 Кабміну, яка визначає видатки з бюджетів у воєнний час. Наприклад, на інфраструктуру гроші зараз не можуть бути спрямовані. Але разом з тим ми цього року реалізували сім проєктів. Більшість з них були інформаційні, навчальні і маркетингові.
Єдиний момент, що є інші джерела фінансування туризму. Це є грантові проєкти. У нас в цьому році завершилося кільканадцять грантових проєктів по транскордонних ініціативах, а також по донорах з України. Серед найбільших — це "Карпатський культурний шлях", "Ворота в центральні Горгани", а також проєкт, завдяки якому вдалося оцифрувати 50 об'єктів культурної спадщини нашої області.
Підготовка до туристичного сезону
— Зараз туристичний бізнес готується до зимового сезону. Тим людям, які критикують готелі і ресторани, що не на часі відпочинок, хочу сказати, що це — їхня діяльність. Вони з того живуть, особливо зелені садиби. Як на мене, краще, коли б люди приїжджали відпочивати і, відповідно, ці бізнеси заробляли, а не закривали готелі, а сільське населення виїжджало за кордон. Тому що інший заробіток у селі дуже важко знайти, особливо зараз, у воєнний час. Звичайно, йде мова про легальний бізнес, який платить податки. Будемо сподіватися, що гості до нас приїдуть.
Суспільне Карпати
Ми (відділ туризму — ред.) можемо тільки допомагати рекламувати нашу область. Другий момент, ми плануємо бюджетні видатки на 2024 рік, ініціюємо нові проєкти. У наступному році ми хочемо підвищити їхню спроможність. Що стосується наших лідерів — Яремчанщини та Ворохти, то сподіваємося, що буде створене комунальне підприємство. Працюватимемо над промоцією для залученя іноземних туристів. Ми всі віримо в найшвидшу перемогу Збройних сил України, і, відповідно, нам треба зараз вже готуватися до того, що іноземці поїдуть до нас. Насамперед вони поїдуть туди, де безпечно. Йде мова про Карпати. Тож нам потрібно думати над пропозицією. Це — англомовні гіди, англомовний туристичний продукт, підвищення рівня сервісу в готелях, ресторанах.