За інформацією: Суспільне Івано-Франківськ.
Настоятель храму Юрій Ужитчак. Фото: Суспільне Івано-Франківськ
Церква Святої Параскеви у селі — єдина. Храм освятили понад 150 року тому. Настінним зображенням у святині майже сто років, розповідає церковнослужитель Арсеній Ужитчак. За його словами, про зображення українського герба у храмі жителі Великого Ключева знали, але де саме його намалювали, не здогадувалися.
Фото: Суспільне Івано-Франківськ
"Від старшого покоління було передання, що є тризуби, але — дуже слабеньке, бо на той час боялися говорити, що є тризуби. Адже їх могла знищити чи польська на той час окупація, чи російська, радянська окупація. Тому наші предки, честь і хвала, що вони зберегли, закрили", — говорить Арсеній Ужитчак.
Автором церковних стінописів є художник Павло Запорізький. До нього з проханням зобразити в храмі українські герби звернулися місцеві жителі. Національна символіка простежується й у синьо-жовтому зображенні ангельських крил та червоно-чорній палітрі хрестів.
Зображення ангельських крил у церкві Святої Параскеви. Фото: Суспільне Івано-Франківськ
"У цьому селі тут завжди була Україна. Є і буде. І це — велике відкриття. Це є натхнення, мотивація для нас, для нашого багатостраждального, віруючого українського народу. На Бога — надія, що ми вже скоро станемо дійсно незалежними, дійсно господарями у своєму домі, будемо сильною, незалежною і незламною нацією", — каже Арсеній Ужитчак.
Церковнослужитель Арсеній Ужитчак. Фото: Суспільне Івано-Франківськ
Подібні настінні знахідки у храмах Прикарпаття свідчать про патріотичність місцевих людей, говорить історик Ярослав Коретчук. З його слів, переплетення тризуба та мальтійського хреста притаманне періодові визвольних змагань у державі, коли затверджувалися постулати "Бог та Україна — єдині".
Фото: Суспільне Івано-Франківськ
"Таку емблематику свого часу за основу взяв, для прикладу, рух прихильників гетьмана Павла Скоропадського. В історії доволі часто у храмах з'являється інформація про заховані прапори, інші якісь патріотичні речі, які там замальовувалися. Мені відомо, де вишивали тризуби на фанах, як кажуть у селі, тобто хоругвах. Забирали ось цю символіку, інакше її могли вилучити та знищити із храмів, як буржуазні речі, й тим паче українського змісту", — пояснює Ярослав Коретчук.