В Україні впроваджено автоматичну фіксацію вагових норм при перевезенні вантажів. Штрафи застосовуються від 8 500 грн до 51 000 грн у залежності від розміру перевищення вагових параметрів.
Власникам контейнеровозів доводилося стикатися з тим що Укртрансбезпека застосовує до цих транспортних засобів неправильні занижені вагові норми.
Внаслідок цього при відсутності жодних перевищень вагових норм власники контейнеровозів отримують незаконні штрафи.
При цьому, для контейнеровозів закон передбачає збільшені вагові норми 42 та 44 тонни у залежності від специфікації контейнеровоза. В той самий час Укртрансбезпека по всіх контейнеровозах без винятку застосовує вагову норму 40 тонн.
Так, в одній з таких ситуацій Укртрансбезпека свідомо застосувала до комбінованого транспортного засобу з причепом контейнеровозом занижену норму 40 тонн. А саме при фактичній вазі 42 тонни зробила висновок що нормативний ваговий параметр для цього автомобіля становить не 44 тонни, а 40 тонн.
Як наслідок відносно власника автомобіля винесли постанову про накладення штрафу 8500 грн. Постанову оскаржили в судовому порядку.
На запитання суду, чому застосували занижену вагову норма, Укртрансбезпека почала висловлювати суб’єктивні припущення, що начебто, на її думку, причеп переобладнано і він не є контейнеровозом.
Ну звісно, що жодного переобладнання не було, а вказані доводи є лише наміром Укртрансбезпеки захистити свої незаконні дії. Тому суд не врахував ці беззмістовні доводи та визнав факт протиправного застосування неправильних ваговий норм.
За результатами розгляду справи суд визнав штраф Укртрансбезпеки незаконним та скасував його. (Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2023 у справі №701/28/23). Рішення набрало законної сили та не підлягає подальшому оскарженню.
На сьогодні є багато висновків судів, якими доведено чисельні протиправні факти застосування Укртрансбезпекою занижених вагових норм до контейнеровозів.