В Україні діє експортне мито на металобрухт в розмірі 180 євро за тонну
Гравці сірого ринку брухту чорних металів налагодили та запустили на повну потужність канали збуту в Євросоюз. Тіньова схема працює під прикриттям митників у західних регіонах України. А тим часом українська металургія має дефіцит сировини і не може відновити виробництво, пише видання Телеграф.
Видання провело розслідування і з’ясувало, що в Україні активно розростається тіньова схема вивезення металобрухту до Європейського Союзу. У цій оборудці задіяні промислові підприємства, які не працюють, але на папері нібито відвантажують брухт, фірми-експортери, а також працівники Державної митної служби, яка видає сертифікати походження товару на основі фіктивних даних.
Такі канали збуту дозволяють уникати сплати експортного мита на мільйони євро: за самими скромними підрахунками, держава не отримала до бюджету експортне мито на загальну суму приблизно 350 млн. грн.
«В Україні діє експортне мито на металобрухт в розмірі 180 євро за тонну. Однак при експорті вітчизняного брухту до європейських країн, мито становить лише 3 євро за кожну тонну. А щоб скористатися пільгою, експортерам потрібно отримати на митниці сертифікат EUR.1. За інформацією «Бізнес Телеграфа», неофіційні розцінки за «дружнє» ставлення митниці до тіньової схеми становлять від $60 з кожної тонни. І вже є випадки, коли ця плата досягла $100. Тому можна не сумніватися, що ця такса постійно зростатиме», – пише видання.
При цьому підприємства, які отримують сертифікати на митниці, мають дуже сумнівну історію: до прикладу, одне з підприємств отримує брухт практично з лінії фронту – з Дружківки Донецької області. А також закуповує брухт для експорту у окупованому Криму!
«Експорт брухту в Україні зростає за геометричною прогресією. Якщо у 4 кварталі 2022 року з країни вивезли сумарно біля 20 тис. тонн брухту, то лише у лютому 2023 року в ЄС вивезено вже близько 15 тис. тонн – це абсолютний рекорд. Порівняно з січнем обсяги зросли удвічі. Оформлюються ці потоки переважно через митниці у Рівному, Львові та Луцьку. Тобто, за ці експортні обсяги держава не отримала до бюджету експортне мито на загальну суму приблизно 350 млн. грн», – пише видання.
Водночас, опитані журналістами експерти ринку вказують: металургійним заводам України знову загрожуватиме зупинка через нестачу сировини. Ситуація з забезпеченням брухтом металургійної галузі близька до катастрофічної, і вже є побоювання, що країна стикнеться із дефіцитом брухту навіть за умови нульового експорту.
Як відомо, у грудні 2021 року Верховна Рада підвищила експортне мито на металобрухт з €58 до €180 за тонну, щоб подолати дефіцит металобрухту на внутрішньому ринку.