Фото: УНІАН
Дешеве паливо в Україні закінчується, і автомобілісти вже нервують. В лютому цінники на українських АЗС повзли вниз, усі до цього якось звикли, а тепер, схоже, доведеться відвикати. Зниження цін мало кілька причин – від зниження котирувань на нафту та нафтопродукти до зміцнення гривні. Але зараз ситуація розгортається у зворотний бік.
Що відбувається на паливному ринку, як пов’язані податки на паливо та ціни на АЗС і наскільки можуть подорожчати бензин та дизель? Відповіді на ці запитання KP.UA шукала разом із експертами.
П’ять великих проблем
Аналізуючи зростання цін на паливному ринку, можна назвати п’ять основних причин.
По-перше, наприкінці березня ринок почали розгойдувати повідомлення про зниження запасів нафти у США. Це підштовхнуло ціни на нафту вгору, а потім підтягнулися цінники на нафтопродукти.
Друга причина криється у проблемах з логістикою через погіршення погодних умов на початку квітня. Бензовози вибилися з графіка та застрягли на кордонах, що, у свою чергу, призвело до значного зниження запасів палива на внутрішньому ринку.
Третя причина – зміцнення долара та прогнози щодо того, що курс продовжить зростати і далі.
Четвертою причиною трейдери називають повернення повного розміру ПДВ (зростання із нинішніх 7% до 20%) та акцизу (зараз 100 євро на тисячу літрів, тоді як до війни акциз на бензин становив понад 200 євро, дизель – 140 євро).
Про п’яту причину, на противагу четвертій, кажуть експерти: жадібність трейдерів.
Що буде з цінами
Сьогодні у ЗМІ активно поширюється тема про те, що після повернення податків ціни нас, м’яко кажучи, не потішать. Як відомо, повернення податків на паливо до довоєнного рівня заплановано з 1 липня 2023 року. Директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн уже підрахував, наскільки можуть вирости цінники на АЗС.
За його словами, якщо орієнтуватися на поточну ситуацію та повернення до довоєнних акцизів, то бензин зросте з 47,17 до 58,35 грн/літр, дизпаливо – з 47,43 до 55,10 грн/літр, LPG – з 21,77 до 24,40 грн/літр.
У той же час аналітик компанії «Центр біржових технологій» Максим Орищак не чекає значного зростання цін через те, що попит усередині країни не збільшуватиметься, незважаючи на сезон відпусток та посівні. За його словами, до літа А-95 може коштувати 49 гривень за літр, а газ – близько 23 грн.
– Ціни на бензин зростуть уже в травні, – вважає Максим Орищак. — Це трапиться на тлі рішення країн ОПЕК+ скоротити обсяги видобутку нафти, що викликало її подорожчання. Тобто для нас ціна закупівлі палива зросла. Реакція спекулятивного ринку дала стрибок цін нагору з рівня близько 75 доларів за барель до 85 доларів. Але у квітні-травні ми побачимо спекулятивні коливання цін вниз і вгору з інших причин. Це монетарна політика США, попит на енергоресурси у всьому світі, погодні умови та геополітика. Значить, і для України ціни скакатимуть вгору-вниз без цілеспрямованого зростання. Відзначу, що вирішальними для вартості літра палива стануть саме зовнішні причини.
Аналітик Аналітичного центру «Об’єднана Україна» Олексій Кущ вважає, що спроби уявити, що між податками та цінами на бензин є пряма залежність – це своєрідна маніпуляція. Насправді, пояснює експерт, прямої залежності немає, оскільки в цьому випадку немає зв’язку між зростанням ціни та зниженням попиту. Тобто якщо ціна на пальне зросте на 5%, це не призведе до зменшення попиту на 5%. Причому зростання ціни завжди випереджатиме зниження попиту.
Паливо – це специфічний за еластичністю товар, у якому зміна ціни не призводить до пропорційної зміни попиту, продовжує Кущ. Продавці палива завжди продають свій товар за максимально можливу ціну на ринку, і податки тут ні до чого. Якщо бензин купують по 50 грн за літр, вони продаватимуть по 50, якщо купуватимуть по 60 – отже, продадуть по 60 грн.
— Справа в тому, що паливо — це важкозамінний товар, — пояснює експерт. – Коли дорожчає гречка, люди переходять на рис чи картоплю, але автомобіль картоплею не заправиш, і на електромобіль відразу не пересядеш. Тож якщо у машини бензиновий двигун, особливого вибору немає. Звичайно, можна пересісти з автомобіля на метро, але якщо людині потрібно зробити в місяць певну кількість поїздок — наприклад, за місто до батьків — вона все одно заправлятиметься і їхатиме. Паливникам залишається лише намацати точки, на яких у них буде максимальний прибуток.
Час піднімати податки
Експерти нагадують обставини, за яких рік тому скасували акциз та знизили ПДВ. Тоді ціни на нафту через війну злетіли до 140 доларів за барель, ситуація в країні була дуже важка та невизначена. Саме тому влада вирішила підтримати споживача, знизити податки і таким чином запобігти подорожчанню палива.
Щоправда, згодом цей крок був нівельований зростанням цін.
— Через руйнування системи постачання палива, нафтобаз та НПЗ на тлі логістичної неготовності швидко розвернутися у бік Європи ми зіткнулися з дефіцитом, — констатує експерт. – Коли палива немає, немає різниці, скільки споживач економить теоретично – 5 або 20 грн на літрі. Зараз ринок збалансований, тому настав час підвищувати податки.
Сергій Куюн вважає рішення щодо повернення податків на паливо правильним.
По-перше, каже експерт, країні потрібні гроші.
По-друге, ціни на нафту, порівняно з минулим роком, впали.
По-третє, зниження ПДВ спричинило зловживання деяких імпортерів, які почали виводити прибуток із країни шляхом фіктивного завищення цін на імпортований нафтопродукт.
І, нарешті, нафтопродукти – це імпортний товар, а відтік валюти слід скорочувати. Один із способів скорочення споживання палива – це зростання податків та, відповідно, цін.
Водночас Олексій Кущ наголошує: паливо – це високомаржинальний товар. Трейдери нічого не виробляють. Вони купують за кордоном, а продають тут, заробляючи на різниці у ціні. І збільшення податків впливатиме виключно на заробіток трейдерів, а не на ціну на АЗС, оскільки її обмежує платоспроможність населення. Це, до речі, підтвердила й осінь, коли акцизи повернули, але паливо не подорожчало.
– Але тут є такий цікавий момент, – каже аналітик. – Зараз ціна на нафтопродукти зростає, вартість нафти перевищила 88 доларів за барель і цілком може сягнути 100. А раз дорожчає нафта, дорожчатиме і бензин. Це подорожчання можуть уявити так, ніби воно сталося через повернення ПДВ. І трейдери, користуючись нагодою, спробують знову пролобіювати собі податкову пільгу. Але, як я вже говорив вище, середній рівень оподаткування на паливному ринку погоди не робить. Тому питання тільки в тому, чи піде частина цих грошей до скарбниці у вигляді податків або ж у кишенях трейдерів осяде додатковий наддохід.
Ціни на пальне хвилюють українців не лише самі по собі, а й як черговий каталізатор зростання цін на продукти. Так, Максим Орищак вважає, що українцям потрібно враховувати ризик зростання цін на їжу та піклуватися про наявність продуктових запасів не лише до літа, а й до кінця року.
При цьому експерти нагадують, що зв’язок тут не прямий, і зростання цін на паливо, скажімо, на 10%, не означає, що на ці 10% подорожчає морквина або м’ясо.
За словами Олексія Куща, у цінах різних товарів транспортна складова становить від 10% до 40%. Але, враховуючи, що транспортна складова – це не лише ціна палива, а й зарплата, інші витрати, можна говорити про те, що вплив цінників на АЗС на продуктові ціни ще менший. І при подорожчанні палива, наприклад, на 10% ціни піднімуться на 1-2%.