Відповідно до закону повноваження Атрошенка мають бути припинені, а він звільнений з посади мера, — юрист «Опори»

За інформацією: Суспільне Чернігів.

ФОТО: Суспільне Чернігів

Чернігівська МВА, в особі її начальника Дмитра Брижинського, направила скаргу до Мін’юсту та подала до суду на Чернігівську міськраду, в.о. міського голови Чернігова Олександра Ломака та відстороненого керівника міста Владислава Атрошенка через те, що Атрошенко досі вважається керівником міськради. Брижинський говорить, що скаргами та позовом до суду він хоче досягти виконання рішення Львівського апеляційного суду у вигляді позбавлення Владислава Атрошенка права обіймати посади, що пов`язані з виконанням функції держави або місцевого самоврядування, строком на один рік.

Трактування рішення Львівського апеляційного суду, його юридичні наслідки, дії та рішення Чернігівської міської ради, а також хто мав повідомити державного реєстратора про дострокове припинення повноважень міського голови та чи зможе Атрошенко повернутися на посаду міського голови? Про це і не тільки Суспільному розповів юридичний радник громадянської мережі "ОПОРА" Павло Романюк.

Павло Романюк. ФОТО: Twitter

На кого було спрямоване рішення Львівського апеляційного суду?

Рішення суду, як Яворівського, так і Львівського апеляційного, не було спрямоване стосовно Чернігівської міської ради. Воно стосувалося притягнення до адміністративної відповідальності пана Атрошенка, який був Чернігівським міським головою. Таке рішення має індивідуальний характер.

До яких юридичних наслідків призвело рішення Львівського апеляційного суду?

Перший юридичний наслідок — це накладення на Атрошенка штрафу за корупційне правопорушення із додатковим стягненням у вигляді позбавлення права обіймати посади строком на один рік. В цій частині міська рада, по суті, ухваливши своє рішення, взяла до відома рішення суду. Водночас варто зазначити, що суд не зобов'язував міську раду відсторонювати міського голову. До того ж законодавство про місцеве самоврядування не передбачає таких повноважень (щодо відсторонення міського голови, — ред.) для міської ради.

Другий аспект наслідків цього рішення у тому, що притягнення до відповідальності за корупційне правопорушення з додатковим стягненням у вигляді позбавлення права обіймати посади або займатися певною діяльністю, що пов'язане з виконанням функцій місцевого самоврядування, є підставою для дострокового припинення повноважень міського голови, згідно із законом "Про місцеве самоврядування". По-друге, за пунктом 2 частини 11 статті 79 закону "Про місцеве самоврядування" в Україні повноваження міського голови припиняється достроково, а відповідна людина звільняється з посади через настання такої підстави.

Чи повинна була Чернігівська міська рада виконувати певні дії для дострокового припинення повноважень міського голови Атрошенка згідно з рішенням суду?

Повноваження міського голови мають достроково припинятися з наступного дня за днем одержання радою або її виконавчим комітетом копій відповідного рішення суду без ухвалення рішення відповідної ради. Таким чином, законодавство не передбачає необхідність ухвалення жодного окремого рішення про дострокове припинення повноважень міського голови з боку міської ради. Тому як тільки копія рішення Львівського апеляційного суду надійшла міській раді або виконавчому комітету, з наступного дня за днем її одержання його повноваження вважаються припиненими. І він їх не може відновити.

Зауважу, що повноваження вважаються припиненими, якщо міська рада або виконавчий комітет одержали копію відповідного рішення суду. Але чи отримали вони її, нам про це достеменно невідомо.

Хто мав повідомити державного реєстратора про дострокове припинення повноважень міського голови, в разі офіційного отримання рішення суду?

Щодо того, хто має звернутися до державного реєстратора з повідомленням про припинення повноважень міського голови, законодавство чіткої відповіді не дає. Але, якщо міській раді або виконкому стало відомо про наявність рішення, що призводить до наслідків дострокового припинення повноважень міського голови, то вони, на мою думку, мали б звернутися до уповноважених органів для внесення відповідних змін в реєстр.

Чи вбачаєте ви бездіяльність у діях міської ради, якщо брати до уваги ті факти, які наразі відомі?

І ось тут якраз пан Брижинський має доводити цю бездіяльність органу місцевого самоврядування. Якщо він вбачає бездіяльність міської ради у цьому конкретному випадку, на мій погляд, він має право звертатись до суду, так само як і до органів правопорядку.

Чи могла міська рада відсторонювати міського голову, згідно з рішенням Львівського апеляційного суду?

Своїм рішенням, по суті, міська рада взяла до відома рішення суду. Але ще раз наголошую, що такого поняття як відсторонення в законодавстві про місцеве самоврядування немає. На сьогодні інститут відсторонення закріплений лише в законі "Про правовий режим воєнного стану" і належить до повноважень Президента, не вдаючись у дискусії щодо конституційності цих повноважень, адже повноваження Президента визначаються виключно Конституцією України. В будь-якому разі такими повноваженнями по відстороненню не володіє орган місцевого самоврядування.

Чи зможе Владислав Атрошенко повернутися на посаду міського голови після року позбавлення права обіймати певні посади? Якщо так, то яким чином?

З одного боку, йому (Владиславу Атрошенку, — ред.) заборонили займатися певною діяльністю, і він не може займати будь-які посади протягом року.

З іншого боку, його повноваження після отримання міською радою або виконкомом копії рішення вважають припиненими безстроково. Тому "відновити" повноваження він зможе тільки перемігши на наступних місцевих виборах. До них повноваження міського голови виконуватиме секретар міської ради. Наголошу, що під час воєнного стану вибори не відбуваються, а після припинення чи скасування воєнного стану відповідні вибори можуть бути призначені чи проголошені не раніше ніж через місяць.

Новости Украины