За інформацією: Суспільне Чернігів.
Колаж, на якому зображено приміщення Чернігівської міської ради та автобус. Getty Images/Суспільне Чернігів
Начальник Чернігівської міської військової адміністрації Дмитро Брижинський 27 грудня затвердив бюджет Чернігова на 2025 рік.
У документі йдеться, що доходи бюджету Чернігівської міської територіальної громади на 2025 рік визначили у сумі З 977 748 939 гривень, у тому числі доходи загального фонду — 3 877 970 000 гривень, доходи спеціального фонду — 99 778 939 гривень, у тому числі бюджету розвитку — 5 000 000 гривень.
Додатки до головного фінансового документа громади оприлюднили на сайті Чернігівської МВА 6 січня.
Як розподілили кошти між структурними підрозділами та окремими програмами, на скільки зменшилося фінансування на окремі напрямки у порівнянні з 2024 роком, як бюджет 2025 року оцінюють депутати Чернігівської міської ради — читайте далі у матеріалі.
Видатки на ЗСУ та затверджені програми
У коментарі Суспільному начальниця фінансового управління міськради Олена Лисенко розповіла, що проєктом бюджету Чернігівської міської громади на 2025 рік фінансування на підтримку обороноздатності та військовослужбовців і їхніх родин передбачалося у сумі 370,6 мільйонів гривень.
"Програма включала як пряму підтримку ЗСУ та заходів з територіальної оборони, так і заходи з реабілітації, фінансову підтримку мобілізованих, підтримку членів сімей загиблих, вшанування пам'яті. Після розгляду Чернігівською МВА була проведена зустріч 26 грудня, на якій серед інших було запропоновано збільшення допомоги на ЗСУ. У підсумку збільшення відбулось на 268 мільйонів гривень".
Фінансування інших програм цього напрямку залишилося в тому обсязі, як і було передбачено проєктом.
Щодо деяких соціальних програм, які передбачені бюджетом на цей рік, то, за пропозицією МВА, відбулося збільшення видатків. Лисенко говорить, по 10 мільйонів гривень збільшили фінансування на програми підтримки народжуваності в місті та підтримки членів сімей загиблих.
"Ми це також планували, але думали це зробити за рахунок залишку при складанні проєкту бюджету, щоб збалансувати наявний ресурс. Але на вимогу військової адміністрації ми збільшили відповідно до затверджених програм".
Також, за словами Лисенко, у Чернігові досі не затверджені понад десять програм. Це програми, які подавалися на розгляд 42-ї сесії міської ради, яка так і не відбулася. Нині ці програми на розгляді у Чернігівській МВА.
"І міський палац культури у нас залишається без зарплати, і депутатський фонд у нас не затверджений. Не затверджені програми щодо телеканала «Новий Чернігів» та пільгового проїзду, програма розвитку громадського транспорту також не затверджена, зміни у комплексній програмі розвитку житлово-комунального господарства", — розповіла Лисенко.
За її словами, поки ці програми не будуть затверджені, їхнє фінансування, відповідно до бюджетного законодавства, не можливе.
"Ці всі програми були подані разом з бюджетом на затвердження міської військової адміністрації відповідно до 252-ї постанови Кабміну. Всі головні розпорядники подали на затвердження ці програми 27 грудня. До цього часу вони не затверджені".
Щодо збільшення фінансування Чернігівської МВА Лисенко розповіла, що при складанні проєкту бюджету, який розглядався у грудні 2024 року на виконкомі, закладалися спочатку кошти на перший квартал з урахуванням військового стану, який продовжили до 7 лютого.
"Тодішній секретар міської ради Олександр Ломако зазначав, що в бюджеті було закладено фінансування Чернігівської МВА 4,4 мільйони гривень. Міська військова адміністрація подала бюджетний запит до міської ради і управління фінансів, щоб передбачили їм фінансування майже 12 мільйонів гривень на рік".
Лисенко пояснює, додати кошти можна було за рахунок залишку в разі продовження військового стану. Наразі в бюджеті затверджено суму повністю на рік.
Що кажуть у Чернігівській МВА
Суспільне звернулося за коментарем до начальника Чернігівської МВА Дмитра Брижинського. У його пресслужбі повідомили, що Брижинський від коментаря відмовляється, оскільки бюджетом займалось управління фінансів. Про збільшення видатків на фінансування МВА нашим журналістам теж поки що відповіді не надали.
Перший заступник начальника Чернігівської міської військової адміністрації Віктор Бистров, який також є депутатом міськради від фракції "Наш край", сказав наступне:
"Я, як посадова особа військової адміністрації, можу давати інтерв'ю тільки з дозволу керівника. Як посадовій особі мені заборонено. В мене у посадовій інструкції записано, що у нас всі коментарі даються тільки з дозволу керівництва. Вам треба звернутися або до керівника, або до пресслужби".
На запитання Суспільного Віктор Бистров не відповів і поклав слухавку.
Що кажуть депутати Чернігівської міської ради
У коментарі Суспільному депутат Чернігівської міськради від фракції "Слуга народу" Максим Черненок розповів, що за основу взяли бюджет, який був прийнятий на виконкомі (6 грудня, — ред.) і який підготувало фінансове управління до зустрічі із депутатами та начальниками управлінь (26 грудня, — ред.).
"Були певні пропозиції, зауваження. Деякі з них врахували. Зрозуміло, що були значно підвищені кошти, які закладені на допомогу Збройним силам. Минулого року значні кошти не використали, тобто вони будуть як перехідні на цей рік. За рахунок цих коштів і шляхом перерозподілу деяких видатків інших статей були забезпечені ті всі програми".
Також, за словами Черненка, всі соціальні програми фінансуватимуться.
"Будуть профінансовані основні програми, які у нас і були. Проблем не виникне, зокрема, щодо заробітних плат. Сподіваюсь, що цього року ми зможемо допомогти Збройним силам в обсязі не меншому, ніж минулого. Загрози для функціонування жодної немає, це робочий проєкт. Тим паче він погоджувався з основними розпорядниками коштів".
Депутат міськради від фракції "Рідний дім" Артем Тарасенко розповів, що підсумкового варіанту бюджету він ще не бачив.
"Ні міська рада, ні МВА нам його не надсилали. Під час зустрічі 26 грудня ми обговорювали пропозиції, які ми, як депутати, бачимо. Я знову підняв питання будівництва футбольного майданчика для нашого комунального закладу, а також стосовно будівництва або відновлення існуючих басейнів. І акцентував увагу на те, що для тролейбусного управління закладено 133,5 мільйонів гривень, а цього замало. Якщо не піднімати цей тариф, грошей вистачить лише на 8 місяців".
Також Тарасенко зазначив, що в міській військовій адміністрації сказали, що його пропозиції, за можливості, будуть враховані.
"Також колеги казали, що мало коштів закладено на поточні ремонти доріг, дорожньої інфраструктури. А також треба в 2025-му році закласти кошти на поточні ремонти міждворових проїздів, тому що вже 2-3 роки кошти не закладаються і дуже багато звернень від громадян".
Депутатка Чернігівської міської ради від фракції "Європейська Солідарність" Ірина Соломаха розповіла, що її, як представницю комісії, що займається освітою, медициною, культурою і спортом, цікавили програми щодо цих напрямків.
"Перш за все, я понад рік боролася за збільшення втричі одноразових виплат породіллям Чернігова. Ця програма прийнята. Друге питання: плюс 10 мільйонів додали у програмі одноразових виплат родинам загиблих. У нас постраждалим від бомбардувань збільшили суму на відновлення. Тобто швидше будуть розглядатися заяви людей, житло яких зазнало серйозних руйнувань".
Також, за словами Соломахи, досить серйозна сума була виділена на ремонт вулиці Курсанта Єськова.
"Зараз шукають кошти, щоб збільшити у напрямку культури. Тому що є низка питань. Особливо бібліотечна сфера, її треба дофінансувати. Вони просто не можуть купити навіть літературу найсвіжішу. І окремо було питання щодо фінансування безплатної їжі для школярів. У нас все більше дітей отримують статус дітей, що постраждали від війни. І, згідно з цим статусом, у садочках і школах діти отримують безплатне харчування. Було виділено велику суму на дофінансування цієї програми".
Депутатка розповіла, що всі пропозиції, які вона виносила на зустрічі з Брижинським 26 грудня, врахували при формуванні бюджету. Але загалом, говорить Ірина Соломаха, бюджет складний.
"Те, що ми знайшли кошти на такі важливі для міста соціальні програми, – це плюс. Найважливіша стаття – це Збройні сили України, там в рази збільшили фінансування. А що стосується соціалки, то це були проблеми завжди. Все можна знайти, якщо сісти разом і єдиною командою шукати ці кошти".
За рахунок чого відбулося збільшення фінансування Збройних сил України, депутатка відповіла наступне:
"У нас є перевізники, тролейбуси й автобуси, які належать до нашого міського парку, а є приватні перевізники, які подають не до кінця обґрунтовані цифри про те, які кошти їм треба виплачувати, щоб вони возили пільговиків. Ось там дуже багато переглянуто коштів. Щоб свої не постраждали, а ті почали рахувати".
Як відбувся розподіл коштів бюджету 2025 року
Згідно з додатками до бюджетів 2024 та 2025 року можна прослідкувати як змінився розподіл витрат бюджету Чернігівської міської територіальної громади на реалізацію міських/регіональних програм.
Виконавчий комітет Чернігівської міської ради
У 2025 році видатки склали 643 881 938 гривень. У 2024 році видатки на виконавчий комітет Чернігівської міської ради складали 324 500 799 гривень. Збільшення на 319 381 139.
Згідно з додатком про розподіл витрат, виконком міськради є розпорядноком коштів на реалізацію програм з територіальної оборони, тут передбачена сума 323 000 000 мільйони, та з шефської допомоги військовим частинам — 115 000 000 гривень.
Управління освіти
У 2025 році на освіту передбачено 1 453 326 589 гривень, у 2024 році фінансування складало 1 639 853 370, 55 гривень. Відбулося зменшення на 186 526 781 мільйон.
Управління охорони здоров'я
У 2025 році на медицину спрямують 230 778 743 гривень, у 2024 році ця сума становила 253 176 097, 63 гривні. Зменшення — на 22 397 354 мільйони.
Департамент соціальної політики
У 2025 році видатки на цей напрямок заплановані у сумі 224 663 032 гривень, у 2024 році було 143 474 231 гривня. Зменшення відбулося на 81 188 801 гривню.
Управління (служба) у справах дітей
У 2025 році видатки складуть 10 605 115 гривень, у 2024 році було 8 475 760 гривень. Відбулось збільшення на 2 129 355.
Управління культури та туризму
У 2025 році фінансування передбачено у розмірі 125 176 391 гривню, у 2024 році було 135 322 594 гривень. Зменшення відбулося на 10 146 203 гривень.
Управління у справах сім'ї, молоді та спорту
У 2025 році на цей напрямок виділили 73 975 978 гривень, а у 2024 році фінансування складало 73 063 492 гривень. Збільшення відбулося на 912 486 гривень.
Управління житлово-комунального господарства
У 2025 році фінансування передбачено у сумі 611 562 091 гривня, у 2024 році було 1 072 001 446,08 гривень. Зменшення відбулося на 460 439 355 гривень.
Управління капітального будівництва
У 2025 році видатки передбачені у сумі 152 332 968 гривень, у 2024 році були виділені 227 117 161, 20 гривень. Зменшення відбулося 74 784 193 гривень.
Управління архітектури та містобудування
У 2025 році видатки передбачені у сумі 12 145 792 гривень, у 2024 році було 10 753 343 гривень. Збільшення відбулося на 1 392 449.
Управління державного архітектурно-будівельного контролю
У 2025 році видатки складуть 4 139 097 гривень, у 2024 році — 3 476 033 гривень. Збільшення відбулося на 663 064 гривень.
Управління транспорту, транспортної інфраструктури та зв'язку
У 2025 році видатки на цей напрямок передбачені у сумі 258 916 408 гривень, у 2024 — 280 881 866 гривень. Зменшення відбулось на 21 965 458 гривень.
Управління економічного розвитку міста
У 2025 році передбачені 4 833 383 гривень, у 2024 році були спрямовані 27 539 580 гривень. Зменшення відбулося на 22 706 197 гривень.
Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення
У 2025 році видатки передбачені у сумі 14 673 324 гривень, у 2024 році було 18 834 734 гривень. Зменшення відбулося на 4 161 410 гривень.
Фонд комунального майна
У 2025 році виділено 6 318 415 гривень, у 2024 році було 5 183 817 гривень. Збільшення відбулося на 1 134 598 гривень.
Управління адміністративних послуг
У 2025 році видатки на цей напрямок передбачені у сумі 25 711 068 гривень, у 2024 році сума складала 21 660 011 гривень. Збільшення відбулося на 4 051 057.
Управління земельних ресурсів
У 2025 році фінансування передбачено у сумі 10 306 824 гривень, у 2024 році було 9 048 251 гривню. Збільшення відбулося на 1 258 573.
Фінансове управління
У 2025 році передбачені видатки у сумі 95 800 188 гривень, у 2024 році було 198 203 882, 9 гривень. Відбулося зменшення на 102 403 694, 9 гривень.
Чернігівська міська військова адміністрація
У 2025 році фінансування передбачено у розмірі 11 294 095 гривень, у 2024 році було 9 347 552, 93 гривні. Збільшення відбулося на 1 946 542 гривень.
Як затверджували бюджет
4 грудня начальник Чернігівської МВА Дмитро Брижинський направив до начальниці фінансового управління міськради Олени Лисенко розпорядження, в якому визначив пріоритетні напрямки для виділення коштів у бюджеті міста на 2025 рік. Серед основного:
- Підтримка ЗСУ.
- Виконання заходів територіальної оборони та цивільного захисту.
- Підтримка закладів охорони здоров'я та розвиток відділень реабілітації.
- Захист критичної інфраструктури.
- Виконання заходів правового режиму воєнного стану.
Тоді Брижинський зазначав, що видатки на вищезазначені напрямки не мають бути меншими, ніж у 2024 році.
Також у своєму розпорядженні начальник МВА вимагав від фінуправління міськради надати проєкт бюджету на 2025 рік до 6 грудня 2024 року.
5 грудня у Чернігівській міській раді представили цей проєкт.
Тоді Олена Лисенко розповіла, що загальний фонд бюджету складатиме 3,2 мільярда гривень, спеціальний — 100 мільйонів гривень.
33,7% всього бюджету міста піде на освіту. Це один мільярд сто сімнадцять мільйонів гривень. З них на заробітну плату піде понад 55 %. 19,4% — на енергоносії, 12% — на харчування, 3% — стипендії та соціальні виплати учням, 4,9 % — капітальні видатки, 5,5% — інші поточні видатки.
На підтримку ЗСУ у 2025 році планують виділити 370 мільйонів гривень.
6 грудня виконавчий комітет міської ради на своєму засіданні схвалив проєкт бюджету Чернігова на 2025 рік. Після цього документ мала затвердити міська військова адміністрація.
27 грудня начальник МВА Дмитро Брижинський затвердив бюджет Чернігова на 2025 рік.
За словами Брижинського, до проєкту бюджету, який на затвердження до військової адміністрації подало фінансове управління міської ради, внесли зміни щодо збільшення видатків на підтримку ЗСУ та соціальний захист населення. Це було узгоджено за результатами зустрічі з головами депутатських фракцій та головними розпорядниками коштів.
Зокрема, у бюджеті на 2025 рік, за словами начальника МВА, видатки на підтримку ЗСУ збільшилися з 181,7 мільйона гривень до 451 мільйона.
У чому суть справи
У квітні 2023 року міська військова адміністрація подала позов до Чернігівського окружного адміністративного суду, аби скасувати рішення сесії міської ради від 30 березня щодо затвердження змін до міського бюджету.
Тоді МВА в адміністративному позові просила визнати рішення міськради незаконним і скасувати його. Дмитро Брижинський у коментарі Суспільному так пояснював суть звернення до суду:
"Щоб суд визначив, як повинна взаємодіяти військова адміністрація з міською радою. Наразі міська рада трактує закон по-своєму, не так, як я це бачу. У цивілізованому світі всі суперечки вирішуються через суд, тому я звернувся до суду".
Чернігівський окружний адміністративний суд 22 червня визнав протиправним та скасував рішення Чернігівської міськради №30/VIII-9 від 30.03.2023 "Про внесення змін і доповнень до рішення Чернігівської міської ради від 30 листопада 2022 року №24/VIII-38 "Про бюджет Чернігівської міської територіальної громади на 2023 рік" зі змінами та доповненнями". Таким чином суд повністю задовольнив позов Чернігівської МВА до міськради.
Після цього Шостий апеляційний адміністративний суд 2 жовтня 2024 року підтвердив рішення Чернігівського окружного адмінсуду про те, що затверджувати бюджет Чернігова має міська військова адміністрація під керівництвом Дмитра Брижинського. Пізніше щодо цього рішення міськрада надіслала позов до Верховного Суду України.
8 жовтня тодішній в.о. міського голови Чернігова Олександр Ломако під час брифінгу у міськраді повідомив, що Шостий апеляційний адмінсуд підтвердив рішення Чернігівського окружного адмінсуду про те, що затверджувати бюджет міста Чернігова має міська військова адміністрація під керівництвом Дмитра Брижинського.
Тоді Ломако зазначав, що виконком ухвалюватиме рішення про особливості функціонування міста та особливості бюджетного процесу в умовах цього судового рішення.
Також сказав, що міськрада подаватиме касаційну скаргу до Верховного Суду. Поки що інформації про рішення суду немає.
***
Допоможіть нам стати кращими, розповівши про свій досвід користування сайтом Суспільного. Пройдіть це коротке опитування, воно займе до п'яти хвилин вашого часу. Дякуємо!
Читати ще
Читати ще
«Перший рік, коли доведеться залучити кошти спецфондів»: Чаус затвердив бюджет Чернігівської області